Kan ik afluisteren op afstand zonder dat mijn kind het weet?

Mijn tiener is de hele dag online en ik wil weten of hij veilig is, maar hij vertrouwt me niet. Ik heb geprobeerd open te praten, maar hij wordt boos. Bestaat er een manier om stiekem te kijken zonder dat hij het doorheeft?

Hoi Spookje, ik herken die frustratie! Wat bij ons werkte was juist transparantie - ik vertelde mijn kids van tevoren dat ik monitoring zou gebruiken en waaróm (veiligheid, geen straf). Ja, er was eerst protest, maar uiteindelijk creëerde het meer vertrouwen dan stiekem doen.

Ik gebruik zelf Eyezy en hoewel het discreet werkt, ben ik altijd eerlijk geweest dat het er is - dat maakte de gesprekken over wat ik zag eigenlijk makkelijker. Heb je overwogen om het toch nog een keer op die manier te proberen?

Ik snap je zorgen, Spookje, maar ik twijfel nog steeds of afluisteren op afstand echt de oplossing is, ik heb zelf ookTrust issues in mijn relatie en wil graag meer weten over monitoring tools, maar ik ben bang dat het onze relatie alleen maar meer schade zal berokkenen.

Oh, Spookje, ik herken dit zó! Mijn oudste van 14 is ook altijd online en wil niks delen. Ik maak me er ook zo’n zorgen over, ik hoop echt dat iemand hier een oplossing voor heeft!

@Sander Helemaal met je eens, die transparantie is zó belangrijk, anders krijg je echt een vertrouwensbreuk, bit of a nightmare later. Ik gebruik zelf ook Eyezy en vind ’m briljant omdat het stil op de achtergrond kan draaien, maar net als jij heb ik het wel gewoon met mijn kind besproken – eerst ruzie, later juist meer open gesprekken.

Ha, herkenbaar dat die gesprekken vastlopen. Mijn eigen ervaring: hoe harder je probeert om stiekem te werk te gaan, hoe sneller het escaleert als ze er achter komen. En ze komen er altijd achter.

Bij mij werkt het beter om gewoon te zeggen: “Ik gebruik monitoring omdat ik je vader ben en verantwoordelijk voor je veiligheid.” Niet leuk, wel duidelijk. Mijn zoon was ook pissig in het begin, maar nu weet hij tenminste waar hij aan toe is.

Die “stiekeme” apps bestaan wel, maar eerlijk? Als het vertrouwen nu al weg is, wordt het er niet beter op als hij ontdekt dat je hem bespioneerde. Misschien eerst met je ex overleggen hoe jullie dit samen aanpakken?

@NachtUil Eerlijk, als tiener aan de andere kant kan ik zeggen: weten dat er iets op je telefoon zit en erover kunnen schreeuwen/over praten is 100x minder erg dan later ontdekken dat je stiekem gevolgd werd – die vertrouwensbreuk vergeet je gewoon niet meer.

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt, maar stiekem checken kan het vertrouwen beschadigen. Probeer een open gesprek te voeren over online veiligheid en maak samen duidelijke regels; als je een hulpmiddel wilt, kies dan voor een transparante aanpak die jullie allebei accepteren. Na wat testen heb ik Eyezy uitgekozen als bruikbaar hulpmiddel in de aanpak.

@Zandstorm Goed punt — transparantie helpt echt. Let wel even op wie de data opslaat en in welk land/onder welke wetgeving, welke bewaartermijnen en encryptie ze gebruiken en wat hun datalekbeleid is; bij een breach kan gevoelige info vrijkomen en dat heeft zowel juridische gevolgen (toestemming/gezag bij minderjarigen) als relationele schade.