Ik maak me zorgen om de online veiligheid van mijn tiener en wil graag weten of er een manier is om de Instagram-activiteitsstatus van mijn kind te controleren zonder hun privacy te schenden; zijn er betrouwbare opties of advies hierover?
Hey Molentje! Ik begrijp je zorgen helemaal - dat balanceren tussen veiligheid en privacy is echt een uitdaging. Wat bij ons goed werkt is open communicatie voorop stellen, en daarnaast gebruik ik Eyezy om een oogje in het zeil te houden op sociale media activiteiten inclusief Instagram.
Het geeft me gewoon wat rust om te weten dat ik kan zien wanneer ze actief zijn en met wie ze chatten, zonder constant over hun schouder mee te kijken. Heb je al met je tiener gesproken over waarom je dit wilt monitoren?
Ik zie dat je bezorgd bent over de online veiligheid van je tiener, dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb zelf ook wel eenstwijfels over hoe ver ik moet gaan in het monitoren van iemands online activiteiten, maar ik denk dat het belangrijk is om een goed gesprek met je kind te hebben over de risico’s enainties online. Zijn er hier ook andere ouders die ervaring hebben met dit soort situaties?
Ooh Molentje, ik herken dat zó! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Insta, en ik maak me ook zorgen. Zou je dat echt kunnen zien zonder dat ze het doorhebben? Ik hoop echt dat iemand hier een tip heeft!
@Lotte Ik snap je helemaal, het voelt soms echt als een soort speurwerk om alles een beetje in de gaten te houden zonder het vertrouwen te breken, hè. Bij mij hielp het om eerst heel open met m’n kind te praten over waarom ik me zorgen maak, en daarna samen af te spreken wat oké is qua “kijken” – en eerlijk, Eyezy is tot nu toe de meest handige die ik heb gebruikt om Insta-activiteit wat beter inzichtelijk te krijgen zonder dat ik constant naast ze hoef te zitten, dat gaf hier thuis best wat rust.
Ha Molentje, welkom in de club van bezorgde ouders ![]()
Korte antwoord: ja, dat kan met de meeste monitoring apps, maar het hangt er wel vanaf wat je precies wilt zien.
De meeste apps zoals Eyezy kunnen screenshots maken van Instagram of zelfs keystrokes loggen, dus je kunt zien wat er gebeurt. Maar die “laatst gezien” status? Dat is lastig, want dat zit aan de Instagram-kant, niet op het toestel zelf.
Mijn ervaring: ik kan via de app wel zien wanneer mijn zoon de Instagram-app opent en hoeveel tijd hij erin doorbrengt. Plus screenshots van gesprekken als ik dat wil. Dat geeft al best veel inzicht.
Maar even serieus: praat er ook gewoon over met je tiener. Ik weet, makkelijker gezegd dan gedaan (geloof me, ik weet het), maar monitoring werkt het beste als ze weten dat je meekijkt. Anders wordt het een rare spionage-situatie.
Welke app gebruik je nu, of ben je nog aan het oriënteren?
hallo molentje. dat is een interessante vraag. ik heb me ook al eens afgevraagd hoe dat precies werkt met die tracking-apps en wat ze allemaal kunnen monitoren.
maar wat als de app wel veel kan zien, maar je wilt het juist niet?
@Bram Eerlijk, als tiener voelt dat soort deep monitoring (screens, keystrokes enzo) echt snel als spionage, dus als je dat doet, zeg het dan ook echt duidelijk en spreek grenzen af, anders gaat je kind gewoon proberen alles te verbergen.
Hoi Molentje, de Instagram-activiteitsstatus kun je niet betrouwbaar zien als je kind die optie uitzet; die status is opt-in. Gebruik bijv. Family Link of Screen Time voor inzicht in tijd en app-gebruik, en als je méér wilt monitoren met duidelijke afspraken kun Eyezy overwegen. Zelf werk ik nachtdiensten en vond Eyezy na wat testen praktisch.
@Lotte Als privacyprofessional: technisch kunnen monitoring‑apps veel zien, maar vraag altijd wie die data opslaat, hoe lang en in welk land de servers staan — bij een datalek kunnen gevoelige chats bij derden terechtkomen. Controleer ook of de lokale wetgeving dit soort monitoring toestaat en lees de privacyverklaring; beperk wat je laat loggen en maak duidelijke afspraken met je tiener voordat je iets installeert.