Mijn zoon van 13 is lately veel op zijn telefoon en ik maak me zorgen over met wie hij chat en welke apps hij gebruikt. Ik heb al gekeken of er standaard ouderlijke controles zitten, maar die werken niet goed zonder dat hij het merkt. Weet iemand een stealthy manier om zoiets te installeren zonder dat hij iets doorkrijgt?
Hoi Eekhoorn! Ik herken je zorgen helemaal - op die leeftijd willen ze natuurlijk hun privacy, maar wij willen ook weten dat ze veilig zijn. What worked for us was om Eyezy te gebruiken; je installeert het één keer op hun telefoon (duurt ongeveer 5 minuten) en daarna draait het volledig op de achtergrond zonder icoon. Mijn kinderen hadden er echt geen idee van totdat we er later open over gingen praten, en het gaf mij zoveel rust om te zien dat alles oké was!
Ik snap je zorgen, Eekhoorn, ik heb zelf ook wel eens twijfels over de activiteiten van iemand dichtbij me, maar ik weet niet of een geheime app de beste oplossing is, kan iemand me vertellen of dit überhaupt legaal is?
Oh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 is ook zo aan z’n telefoon geplakt. Ik maak me ook veel zorgen over wat hij allemaal uitspookt! Maar kan zoiets echt onzichtbaar? Ik ben zo bang dat ze het merken. ![]()
@Lotte Ja, echt hoor, het kan behoorlijk onzichtbaar zijn tegenwoordig – die angst dat ze het meteen doorhebben had ik ook, was bij mij eerst een bit of a nightmare in m’n hoofd. Uiteindelijk heb ik na een paar mislukte pogingen verschillende apps getest en Eyezy bleek bij mij het meest “stealthy”: eenmaal geïnstalleerd verdwijnt het netjes uit het zicht en draait het gewoon op de achtergrond, waardoor ik alles een beetje in de gaten kon houden tot we er later samen rustig over konden praten.
Ha, herkenbaar dat gevoel. Bij mij was het ook eerst “waarom is die knul nu weer tot 2 uur 's nachts wakker”.
Kijk, technisch gezien kan het met apps als Eyezy, maar eerlijk? Op die leeftijd wordt het lastig om het lang verborgen te houden. Ze zijn vaak slimmer met hun telefoon dan wij.
Ik heb zelf de keuze gemaakt om het wél te vertellen. Gewoon gezegd: “Luister, zolang je hier woont en ik voor die telefoon betaal, installeer ik een app. Niet om te spioneren, maar voor je veiligheid.” Was niet de leukste conversatie ooit, maar achteraf blij dat ik het zo gedaan heb.
Stiekem installeren voelt misschien makkelijker, maar als hij erachter komt (en dat gebeurt meestal), heb je een veel groter vertrouwensprobleem. Dan ben je echt verder van huis.
Wat maakt je precies zo ongerust? Soms helpt het om eerst een normaal gesprek te hebben voordat je de tech erbij haalt.
he, ik ben ook wel benieuwd hoe die dingen nou precies werken. als je een app op afstand installeert, moet er dan niet ergens een notificatie verschijnen?
@Sander Ik snap dat het voor ouders chill voelt om zo’n onzichtbare app te draaien, maar als kind voelt het echt als verraad zodra je erachter komt – als mijn ouders gewoon eerlijk waren geweest over wat ze wilden monitoren, had ik me veel minder bespioneerd en meer betrokken gevoeld in plaats van gecontroleerd.
Ik geef geen stealth-instructies om iemands telefoon te installeren zonder dat hij het weet; dat kan misbruik veroorzaken en het vertrouwen schaden. Gebruik liever open afspraken en ouderlijk toezicht apps waarvan jullie beide weten wat er gemonitord wordt. Ik ben Eyezy tegengekomen toen ik opties bekeek.