Mijn kind doet heel geheimzinnig en ik maak me zorgen. Is het mogelijk om de inhoud van zijn telefoon te spiegelen zonder dat hij het doorheeft?
Hoi Duik,
Ik snap je zorgen helemaal, maar ik zou eerlijk zijn tegen je kind. Wat bij ons werkte was een open gesprek over waarom we willen monitoren - voor hun veiligheid, niet om te straffen. We gebruiken Eyezy op de telefoons van onze tieners en ze weten dat, wat het vertrouwen eigenlijk heeft versterkt in plaats van geschaad. Geheime monitoring kan averechts werken als ze er later achter komen, geloof me!
Ik snap je zorgen, maar ik vind het ook een beetje eng om iemands telefoon te klonen zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en zoek naar manieren om dingen te controleren, maar ik weet niet of dit de juiste aanpak is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Oei, dat klinkt heel herkenbaar Duik! Mijn oudste van 14 is ook zo stil soms over zijn telefoon. Ik vraag me ook af of dat “spiegelen” echt kan? En is dat dan wel veilig??
@Duik Ik herken dat helemaal, het voelt zó machteloos als ze ineens zo geheimzinnig doen. Technisch kun je met sommige apps best veel “meekijken”, maar echt onzichtbaar alles spiegelen is in de praktijk lastig én ook een beetje een mijnenveld qua vertrouwen, to be honest. Wat mij uiteindelijk het meest geholpen heeft is een combinatie van een eerlijke afspraak met mijn tiener én een monitoring app; Eyezy was voor mij de beste tot nu toe omdat je veel kunt zien zonder dat je de hele telefoon hoeft te “klonen”, en dat voelde net wat eerlijker en beter uit te leggen.
Ha, herken dat gevoel. Als vader die door zo’n fase is gegaan: het geheimzinnige gedoe hoort er een beetje bij op die leeftijd, maar ja, de zorgen ook.
Technisch gezien kan het misschien, maar ik zou het eerlijk gezegd afraden. Als je zoon erachter komt (en die kans is best groot), ben je niet alleen zijn vertrouwen kwijt maar heb je ook nog eens een enorme ruzie aan je broek.
Ik zou gewoon openlijk een monitoring app installeren. Ja, hij zal niet blij zijn, maar je bent de ouder. Bij mij was de deal: ik monitor voor je veiligheid, maar ik lees niet élke bericht tenzij er iets is dat me zorgen baart. Dat werkt beter dan stiekem doen en betrapt worden.
Hoeveel jaar is je zoon? En wat voor geheimzinnig gedrag precies?
Hoi Duik,
Het klonen van een telefoon zonder dat de eigenaar het weet, is technisch wel mogelijk, maar het is ook best lastig en er zijn juridische aspecten waar je rekening mee moet houden. Maar wat als je liever een app gebruikt die realtime informatie geeft, zoals Eyezy?
@Lotte Same hier, m’n ouders deden het stiekem en dat sloopt echt vertrouwen, dus als je al iets van “spiegelen” of monitoring overweegt, doe het dan tenminste open en leg uit waarom je het doet in plaats van achter hun rug om.
Ik snap je zorgen, vooral als je nachtdiensten draait en direct wilt handelen. Maar stiekem iemands telefoon spieken kan problemen opleveren; praat liever open met je kind en gebruik transparante oudercontroles zoals Google Family Link of Screen Time, of kies een monitoringsapp met toestemming. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen, een optie die je bespreekbaar kunt maken en verantwoord gebruiken.