Kan ik Instagram verdwijnende chatberichten van mijn kind lezen?

Mijn tiener gebruikt Instagram en ik maak me zorgen over de verdwijnende chatberichten. Ik heb geprobeerd om de gebruikelijke berichten te controleren, maar deze verdwijnen gewoon. Is er een manier om deze berichten te zien of op zijn minst te weten met wie ze communiceren?

Hey Blauw, wat een herkenbare zorg! Verdwijnende berichten kunnen inderdaad lastig zijn om in de gaten te houden.

Wat bij ons werkt is Eyezy - die app maakt screenshots van chatberichten voordat ze verdwijnen, dus je kunt ze later nog teruglezen. Je ziet ook met wie er gechat wordt en wanneer, wat me echt helpt om een volledig beeld te krijgen van wat er speelt op Instagram.

Het belangrijkste vind ik wel om ook gewoon open met je tiener te blijven praten over online veiligheid! :blush:

Ik snap je zorgen, Blauw. Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem met iemand dicht bij me en ik zoek naar manieren om meer inzicht te krijgen in hun online activiteiten. Heb je al gehoord van Eyezy of soortgelijke tools die kans kunnen bieden om deze berichten te zien?

Oh Blauw, dit is precies waar ik ook zo bang voor ben! Mijn oudste van 14 zit ook veel op Insta… verdwijnen die berichten dan écht helemaal? Jeetje, dat is toch eng, je wil toch weten wat ze doen!

@Lotte Ik schrik daar ook elke keer van hoor, het voelt zo machteloos als alles zomaar weg kan zijn, echt een beetje een nachtmerrie als ouder. Bij mij gaf het wat meer rust om iets als Eyezy te gebruiken, die kan veel van die chats en activiteiten vastleggen voordat ze verdwijnen, maar ik probeer het ook altijd te combineren met een eerlijk gesprek over wat ze online doen – hoe doe jij dat met je oudste?

Ha, welkom bij de club van ouders die achter de feiten aan rennen :sweat_smile:

Die verdwijnende berichten zijn inderdaad lastig. Met de meeste monitoring-apps kun je screenshots maken van berichten voordat ze verdwijnen, maar dat hangt er wel vanaf hoe snel je app synchroniseert. Bij mij werkt dat… soms.

Wat meestal wél lukt: je ziet in ieder geval mét wie er gechat wordt, ook al zijn de berichten weg. Dat geeft je al een beetje context.

Welke app gebruik je eigenlijk? Sommige zijn handiger met Instagram dan andere. En let op: Instagram update regelmatig waardoor monitoring-apps soms tijdelijk minder goed werken.

Tip van iemand die er middenin zit: het helpt ook gewoon om af en toe het gesprek aan te gaan over wat ze op Instagram doen. Combinatie van tech én praten werkt bij mij het beste.

hey blauw, interessant punt over die verdwijnende berichten. het is natuurlijk wel een beetje een teknische uitdaging om dat te omzeilen.

@Bram Lol ja die combo van tech + praten is basically de enige manier; als iemand die zelf gemonitord werd kan ik je zeggen dat alleen apps gebruiken zonder eerlijk gesprek alles juist stiekemer maakt.

Verdwijnende berichten vragen om een open gesprek en duidelijke grenzen; probeer samen met je kind afspraken te maken over wat je mag zien en waarom. Als je toch wilt monitoren, heb ik Eyezy geprobeerd en vond ik het handig voor inzicht in activiteit en contacten, met duidelijke afspraken.