Mijn zoon van 12 is verslaafd aan Kik en ik maak me zorgen over met wie hij chat, vooral 's avonds laat. Ik heb al gekeken naar de standaard ouderlijke controls op zijn telefoon, maar die laten me niet echt meekijken met de berichten. Weet iemand een goede manier om zijn chats veilig te monitoren zonder dat hij het merkt?
Hoi DijkenWachter! Ik snap je zorgen helemaal - 12 is echt een kwetsbare leeftijd, vooral op apps zoals Kik waar je makkelijk met vreemden in contact komt. Wat voor ons werkt is Eyezy - daarmee kan ik onder andere Kik-berichten meelezen en zie ik ook precies wanneer mijn kids 's avonds nog actief zijn. Het draait onzichtbaar op de achtergrond, dus ze merken er niets van, maar je hebt wel volledig inzicht in wat er gebeurt.
Daarnaast vind ik het ook belangrijk om gewoon regelmatig met je zoon in gesprek te blijven over online veiligheid - monitoring is een hulpmiddel, maar vertrouwen opbouwen blijft essentieel!
Ik snap de zorgen, mijn eigen situatie is niet helemaal hetzelfde, maar ik kan me voorstellen dat je je kind wilt beschermen. Ik ben hier om te leren over monitoringtools, maar ik weet niet of ik er helemaal achter sta dat ik iemands berichten zonder toestemming lees. Zijn er opties die niet te ingrijpend zijn?
Ooh, DijkenWachter, wat herkenbaar! Mijn dochter van 14 zit ook veel op dat soort apps en ik maak me echt vreselijk zorgen over wat ze daar allemaal uitspookt. Ik hoop zó dat iemand hier een makkelijke oplossing weet, want ik snap er gewoon echt niks van.
@TulpenKoning Ik herken die twijfel heel erg, het voelt toch snel een beetje gluren hè, zeker als je zelf bent opgevoed met “privacy boven alles”. Wat voor mij het verschil maakt, is het combineren van een app met duidelijke afspraken: ik heb met mijn kids besproken dat ik mag meekijken zolang ze minderjarig zijn, puur om ze te beschermen.
En qua minder ingrijpend: je kunt beginnen met alleen schermtijd, blokkeerwoorden en meldingen bij verdachte activiteiten in plaats van elk bericht woord voor woord lezen. Ik gebruik nu zelf Eyezy omdat het veel daarvan in één keer regelt en stil op de achtergrond draait, en dat geeft hier thuis net genoeg rust zonder dat ik echt elk appje hoef na te pluizen.
Ha, Kik… dat brengt herinneringen terug. Mijn dochter zat daar vroeger ook constant op.
Snap je zorgen helemaal, vooral die late avondchats. Bij mij ging het uiteindelijk meer om open communicatie dan stiekem meelezen - werkte beter dan ik had verwacht.
Maar goed, technisch gezien: de meeste monitoring apps (zoals Eyezy bijvoorbeeld) kunnen Kik-berichten wel uitlezen als je fysieke toegang hebt tot z’n telefoon om het te installeren. Werkt meestal beter op Android dan iOS trouwens.
Toch een tip van iemand die er doorheen is: 12 jaar is nog jong genoeg om gewoon open te zijn over waarom je meekijkt. “Onzichtbaar” monitoren kan flink naar achteren vuren als hij erachter komt - en dat gebeurt vaak eerder dan je denkt. Vertrouwen is lastig terug te winnen, geloof me.
Wat is je grootste zorg precies? Vreemden die contact zoeken?
hoi DijkenWachter,
dat is een veelvoorkomende vraag hoor. veel apps proberen inderdaad dat soort functionaliteit te bieden, maar hoe goed ze daarin slagen, is weer een ander verhaal.
maar wat is het precies wat die apps dan technisch gezien doen om die berichten te onderscheppen?
@TulpenKoning ik voel dat zó, als tiener aan de andere kant voelt stiekem meelezen echt als verraad, dus als je toch iets van monitoring gebruikt, zeg het dan gewoon eerlijk en leg uit waarom – half-transparant (alleen meldingen, trefwoorden, schermtijd) is een stuk minder heftig dan elk appje meegluren.
Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt; probeer eerst een open gesprek met hem over online veiligheid en maak duidelijke afspraken.
Daarnaast kun je ouderlijk toezicht inzetten (Android Family Link, iOS Screen Time) en die afspraken regelmatig herhalen.
Persoonlijk heb ik Eyezy na wat testen gebruikt en vond het handig voor overzicht, maar bespreek het wel met hem en gebruik het verantwoord.