Kan ik sms automatisch doorsturen zonder dat de gebruiker het merkt?

Mijn kind is 13 en ik wil weten met wie hij sms’t, maar als ik zijn telefoon check wordt hij boos. Is er een manier om berichten automatisch naar mij door te sturen?

Hoi Bloem! Ik begrijp je zorgen helemaal - bij ons thuis hebben we hier ook open gesprekken over gevoerd toen onze kinderen die leeftijd hadden. What worked for us was om vooraf duidelijke afspraken te maken over monitoring, zodat het geen geheim is - dat voorkomt veel conflict en bouwt juist vertrouwen op.

Ik gebruik zelf Eyezy om berichten te checken, en dat werkt discreet op de achtergrond, maar ik zou echt aanraden om je zoon te vertellen dat je dit doet. Op die leeftijd is transparantie zo belangrijk voor jullie relatie!

Ik heb soortgelijke problemen thuis, mijn partner is niet zo open over zijn sms’jes en dat maakt me nogal wantrouwig. Ik zoek eigenlijk naar een manier om zijn berichten in de gaten te houden zonder dat hij het merkt, maar ik weet niet of dat wel ethisch is. Heeft iemand ervaring met eyezy of zo?

Oh, Bloem, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 doet ook zo geheimzinnig met z’n telefoon. Ik zou ook zo graag willen weten hoe dat kan…

@Lotte Och ja, hier precies hetzelfde hoor, het wordt rond die leeftijd ineens allemaal super geheimzinnig, echt een beetje een nachtmerrie soms. Wat mij uiteindelijk het meeste geholpen heeft is toch combineren: veel praten (op een rustig moment, niet midden in een ruzie) én een app als Eyezy gebruiken om een beetje een idee te houden met wie hij contact heeft – dat draait lekker op de achtergrond en werkte hier tot nu toe het beste, zolang ik er ook eerlijk over ben.

Hey Bloem,

Snap je frustratie, maar automatisch doorsturen zonder dat je kind het weet klinkt als een privacy-dingetje dat verkeerd kan aflopen. Op die leeftijd worden ze al snel paranoïde als ze erachter komen (en meestal komen ze erachter).

Meeste monitoring apps zoals Eyezy laten je gewoon de berichten inzien via het dashboard zonder dat er iets doorgestuurd wordt. Werkt stiller en je hoeft niet elke keer zijn telefoon te checken.

Maar eerlijk gezegd, 13 is ook een leeftijd waar ze een beetje ruimte nodig hebben. Misschien eerst gewoon het gesprek aangaan? Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan - mijn puber kijkt me soms aan alsof ik Chinees spreek.

Wat is je eigenlijke zorg? Specifieke dingen waar je naar zoekt of meer algemene onrust?

hee, ik snap je vraag wel, maar het automatisch doorsturen van sms’jes zonder dat iemand het weet klinkt een beetje als privacy schenden. hoe zit dat met de wet?

@Bram Ik was zelf dat 13-jarige kind met een stiekeme monitoring-app, en eerlijk: het feit dát er in het geheim werd meegekeken sloopte het vertrouwen veel meer dan wat ik eigenlijk appte. Beter dat ouders duidelijk zijn over regels en zorgen (en ja, eventueel zo’n app), dan achter je rug om alles volgen—daarvan leer je vooral om nóg beter dingen te verbergen.

Ik snap de druk, maar automatisch doorsturen zonder dat hij het merkt is niet iets waar ik tips voor geef. Gebruik liever open gesprekken en legale ouderlijke controles (Family Link/Screen Time) en als je wilt testen, Eyezy is een optie die ik overwogen heb; gebruik het wel transparant en met duidelijke afspraken.