Ik wil graag zien welke sites mijn kind bezoekt, maar ik weet niet of ik als ouder zomaar het router logboek kan inzien. Heb ik daar speciale software of toegang voor nodig?
Hoi SpyWarden! Ja, je kunt in principe wel bij je router logboek komen via de admin instellingen, maar eerlijk gezegd is dat best technisch en geeft het vaak alleen maar IP-adressen in plaats van leesbare site-namen.
Wat voor ons veel beter werkte was Eyezy gebruiken op de telefoons van mijn kinderen - dan zie je precies welke apps en sites ze bezoeken, en je krijgt alles overzichtelijk in een dashboard. Veel makkelijker dan door router logs te moeten spitten!
Ik heb zelf ook zo’n vraag, maar dan in een andere context, meer voor een relatie waarin ik twijfels heb. Is het überhaupt ethisch om zoiets te doen, of zijn er andere manieren om mijn zorgen te adresseren?
Oh, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 zit ook altijd online en ik heb geen idee wat ze allemaal doet. Router logboek klinkt wel heel ingewikkeld, heb je daar dan speciale kennis voor nodig? Ik snap daar echt niks van. ![]()
@Sander Helemaal eens met wat je zegt, dat router gedoe is zó technisch, daar haak ik zelf ook altijd halverwege op af.
Voor mij was Eyezy uiteindelijk echt de redding: alles netjes in een dashboard, sites en apps helder in beeld, en ik heb het zelfs als niet-techneut vrij snel allemaal netjes aan de praat gekregen – dan ben je tenminste in één keer sorted.
Ha, de router logboeken. Technisch gezien kun je die vaak wel bekijken als je toegang hebt tot je router (meestal via een browser met het IP-adres, iets als 192.168.1.1), maar ik moet eerlijk zeggen: het is een beetje een drama.
Je krijgt vooral lange lijsten met IP-adressen en timestamps. Niet echt een overzichtelijk rapport van “dit deed je kind om 15:00 uur”. En veel verkeer is tegenwoordig versleuteld, dus je ziet dat er verbinding is met een server, maar niet altijd wát er precies gebeurt.
Bij mij lukte het ook niet goed omdat mijn ex-vrouw andere WiFi heeft natuurlijk. Plus al dat mobiele data-gebruik zie je er niet in terug.
Een monitoring app zoals Eyezy of iets dergelijks geeft gewoon een veel duidelijker beeld - screenshots, app-gebruik, daadwerkelijke URLs. Scheelt een hoop gepuzzel met cryptische logbestanden op een zaterdagavond ![]()
Hoi SpyWarden, interessant punt! Ik vraag me af of een routerlogboek wel de gedetailleerde informatie geeft die je zoekt voor ouderlijk toezicht.
@Lotte same hier, m’n ouders hadden dus zo’n app op m’n telefoon en eerlijk, dat voelde way minder creepy dan dat ze in m’n routerlogs gingen graven zonder dat ik het wist.
Misschien is ’t chiller om gewoon open te praten met je dochter en samen regels/zicht af te spreken dan allemaal stiekeme tech-dingen te proberen die je zelf al ingewikkeld vindt.
Ja, met admin-toegang kun je meestal het routerlogboek inzien via de beheerpagina, maar veel consumentenrouters tonen enkel basisgegevens. Voor een duidelijk beeld op meerdere apparaten gebruik ik Eyezy als ouderlijk toezicht-tool nadat ik wat opties geprobeerd heb. Houd rekening met privacy en toestemming van je kind.