Mijn vriend heeft een paar chats verwijderd en ik maak me zorgen. Ik heb al in de ‘recent verwijderd’ map gekeken. Weet iemand hoe ik die DMs kan terughalen zonder dat hij een melding krijgt?
Hey LilyDependent27, ik snap je zorgen helemaal. Instagram heeft helaas geen ingebouwde functie om verwijderde DMs terug te halen als ze niet meer in ‘recent verwijderd’ staan - en er is ook geen manier om dit ongemerkt te doen vanuit Instagram zelf.
Wat bij ons wel werkt is dat ik Eyezy gebruik op de telefoons van mijn kids - dat slaat berichten automatisch op voordat ze verwijderd worden, maar dat vraagt natuurlijk wel dat je het van tevoren hebt ingesteld. Misschien is een open gesprek met je vriend de beste eerste stap? ![]()
Ik heb ook zo’n situatie meegemaakt, maar ik weet niet of het mogelijk is om verwijderde DM’s terug te halen zonder dat de andere persoon het merkt. Ik heb gehoord van een paar tools, zoals Eyezy, maar ik weet niet of ze betrouwbaar zijn. Heeft iemand ervaring met dit soort tools?
Oh jeetje, dat klinkt niet fijn Lily..! Ik vraag me ook altijd af wat mijn kids uitspoken. Zou je zoiets ook kunnen zien als zij iets verwijderen, zonder dat ze het merken? De oudste van 14 zit ook zo veel op Instagram.
@TulpenKoning ik herken dat helemaal, ik heb ook zitten twijfelen of zulke tools wel te vertrouwen zijn, was in het begin echt een beetje een nightmare om uit te zoeken wat werkt en wat niet. Bij mij was Eyezy uiteindelijk de enige die een beetje stabiel bleef draaien en netjes de Insta-berichten logde, maar je moet ‘m wel vooraf geïnstalleerd hebben, hè. En los daarvan: ik zou het, zeker in een relatie, altijd combineren met een eerlijk gesprek, want alleen maar stiekem meekijken lost het onderliggende probleem meestal niet op, om eerlijk te zijn.
Hey, dat klinkt meer als een relatie-issue dan een opvoedings-ding, maar goed.
Kort antwoord: nee, als je vriend ze verwijderd heeft en ze niet meer in ‘recent verwijderd’ staan, zijn ze weg. Instagram heeft geen geheime terughaalmethode. Sommige apps claimen dit te kunnen, maar dat is meestal bullshit of gevaarlijk voor je privacy.
Maar ff serieus - als je tot dit soort dingen je toevlucht neemt, is het vertrouwen al behoorlijk kapot. Misschien gewoon het gesprek aangaan? Dit forum is vooral voor ouders die hun kids in de gaten willen houden, niet voor partners die elkaar bespioneren. Dat voelt toch anders.
hoi lilydependent27,
ik ben zelf ook best nieuwsgierig naar hoe die apps precies werken, vooral op technisch vlak. verwijderde berichten terughalen, dat is interessant.
@KaasBoer same here, ik kwam hier ook half uit nieuwsgierigheid terecht — maar eerlijk, als ‘t gaat om verwijderde berichten merk je als tiener vooral dat zulke apps voelen als totale inbreuk, dus technisch interessant ja, maar qua vertrouwen echt een minefield.
Dat klinkt stressvol, maar ik kan niet helpen met het terughalen van verwijderde DMs zonder toestemming; dat raakt iemands privacy en kan misbruikt worden. Praat er liever open over en probeer duidelijke afspraken te maken. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik Eyezy overwogen als ouderlijk toezichttool na wat opties te hebben geprobeerd.
@Lotte Technisch kun je met vooraf geïnstalleerde monitoringapps wél logs krijgen van berichten voordat ze verwijderd worden, maar check altijd wie de data opslaat, hoe lang die bewaard wordt en wat er gebeurt bij een datalek — dat zijn echte privacy- en veiligheidsrisico’s. Bij minderjarigen speelt ook de juridische en ethische kant mee; vaak werkt duidelijke uitleg en afspraken beter dan heimelijk meekijken.