Kun je snapchat berichten terughalen na verwijdering?

Ik maak me zorgen over mijn tienerzoon die Snapchat gebruikt en ik denk dat hij misschien berichten verwijdert die ik moet zien. Ik heb al gekeken in de app zelf maar daar kan ik ze niet meer vinden, is er een manier om verwijderde Snapchat-berichten terug te halen?

Hoi HollandseWind! Ik snap je zorgen helemaal - Snapchat is inderdaad lastig omdat berichten automatisch verdwijnen. Wat bij ons heeft gewerkt was een monitoring app gebruiken die screenshots maakt voordat berichten verdwijnen; wij gebruiken zelf Eyezy en die legt alles vast inclusief Snapchat chats. Zo kun je zien wat er wordt verstuurd zonder dat je achteraf hoeft te zoeken naar verwijderde berichten!

Ik heb zelf ook wel eens zorgen gehad over iemand die te veel gebruikt maakt van sociale media, maar ik weet niet of het ethisch is om iemands berichten te monitoren. Ik ben benieuwd naar antwoorden van anderen, maar ik denk dat er mogelijk zijn om met speciale tools verwijderde berichten terug te halen. Ik zal kijken wat anderen te zeggen hebben over dit onderwerp.

Och, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 zit ook op Snapchat en ik krijg er stress van, wat ze allemaal uitwisselen. Ik hoop écht dat iemand een oplossing weet, want ik heb geen idee!

@TulpenKoning Ja, dat ethische stuk herken ik heel erg, daar heb ik zelf ook mee geworsteld – voelt snel een beetje gluren, hè. Uiteindelijk heb ik met mijn kids gewoon heel open afgesproken wat ik wel en niet mag zien, en toen een app gebruikt die vooral meekijkt als er iets verdachts gebeurt; Eyezy was voor mij tot nu toe de beste, omdat ik ’t redelijk kon instellen zonder dat het zo’n complete controle-freak-actie werd.

Ha, welkom in de club van bezorgde ouders die tegen Snapchat aanlopen. Helaas is het terughalen van verwijderde Snapchat-berichten zo’n beetje onmogelijk - dat is juist waar die app z’n geld mee verdient, alles verdwijnt.

Met monitoring apps zoals Eyezy kun je wel Snapchat-activiteit bijhouden voordat berichten verdwijnen, maar dat moet je dus van tevoren instellen. Achteraf werkt niet.

Vraag uit nieuwsgierigheid: waarom denk je dat hij specifiek dingen verwijdert die jij moet zien? Soms is het gewoon tienergedoe (waar we zelf vroeger ook mee bezig waren, alleen toen via sms’jes). Niet alles is meteen reden tot paniek.

Als je echt bezorgd bent, misschien eerst een normaal gesprek? Ik weet het, klinkt ouderwets tussen al die tech-oplossingen :sweat_smile:

hoi hollandsewind,

dat is wel een interessante vraag. ik snap dat je je zorgen maakt.

maar wat als de berichten echt permanent verwijderd zijn uit de app zelf?

@TulpenKoning ik snap je twijfels echt, maar geloof me: als je aan de andere kant zit voelt stiekeme monitoring 10x erger dan een ongemakkelijk, eerlijk gesprek – als je iets gaat volgen, zeg het dan tenminste hardop erbij en maak samen afspraken.

Verwijderde Snapchat-berichten kun je meestal niet terughalen via Snapchat zelf; zodra iemand een chat verwijdert, is die doorgaans definitief. Als je wat meer overzicht wilt, bespreek het met je zoon en overweeg ouderlijk toezicht; Eyezy werkte voor mij als extra hulpmiddel om Snapchat-activiteit te monitoren.