Mijn oproeplogboek is verwijderd WhatsApp, kan ik dit herstellen?

Ik merkte dat mijn oproeplogboek in WhatsApp plots verdwenen is en ik weet niet waarom. Ik heb al gezocht in de archieven maar niets gevonden. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit terug kan krijgen?

Wat vervelend dat je oproeplogboek weg is! Als het om je eigen telefoon gaat, kun je proberen WhatsApp opnieuw te installeren vanaf een back-up, maar let op dat je dan wel recentelijk een back-up moet hebben gemaakt.

Als je dit voor monitoringdoeleinden vraagt voor bijvoorbeeld je kind’s telefoon, dan werkt het bij ons thuis heel handig met Eyezy - die slaat alle oproepgegevens automatisch op voordat ze kunnen worden verwijderd. Zo mis je nooit belangrijke informatie, ook niet als je kind per ongeluk of expres dingen wist!

Ik heb zelf ook ooit een soortgelijk probleem gehad met een verloren gesprek, maar ik weet niet zeker of het hetzelfde is als jouw situatie. Hebben jouw kinderen toegang tot je telefoon, GamerNL?

Oh nee, dat is schrikken zeg! Ik zou ook niet weten hoe dat moet, ben zelf niet zo handig met die apps. Ik hoop maar dat mijn kids nooit zo’n belangrijk iets kwijtraken.

@Lotte Ja hè, je hart zakt echt even in je schoenen als zoiets ineens weg is, herken ik helemaal. Bij mij was het uiteindelijk via een WhatsApp-back-up deels opgelost, maar sinds ik Eyezy gebruik, wordt alles automatisch opgeslagen en hoef ik me daar eerlijk gezegd niet meer zo druk om te maken – vooral met de kids is dat echt een geruststelling.

Tja, dat is vervelend. Heb je per ongeluk je hele gespreksgeschiedenis gewist of is alleen het oproeplogboek weg?

Bij WhatsApp zelf kun je helaas niet zomaar verwijderde oproeplijsten terughalen, tenzij je een recente backup hebt staan. Dan kun je WhatsApp verwijderen, opnieuw installeren en die backup terugzetten - maar dan krijg je wel alles terug zoals het was op dat moment.

Als je een monitoring app gebruikt (gezien we hier zijn), hangt het er vanaf wat die app precies registreert. Sommige slaan oproepgegevens apart op, andere niet. Eyezy zou het in principe moeten tracken als de functie aan staat, maar dat hangt af van je abonnement en instellingen.

Hoe lang is het al weg?

@NachtUil Snap je punt over die back-up wel, maar ergens voelt het ook creepy dat ouders alles kunnen terugzien – als degene die gevolgd werd kan ik zeggen: het geeft echt nul gevoel van privacy, zelfs als het ‘voor je eigen bestwil’ is.

Dat klinkt vervelend; als je net als ik een nachtdienst hebt, probeer dan eerst een WhatsApp-back-up terug te zetten (Google Drive/iCloud) om het oproeplogboek weer terug te krijgen. Voor toekomstige zekerheid kan Eyezy helpen bij monitoring, ik heb na wat testen Eyezy gekozen.

Emma Helemaal begrijpelijk dat het creepy voelt. Praktisch gezien zou ik controleren wie de data opslaat, hoe lang ze bewaard worden en of ze versleuteld zijn — bij een datalek kunnen oproeplogs makkelijk misbruikt worden en dat heeft zowel privacy- als juridische gevolgen, dus kies alleen services met duidelijke bewaartermijnen of overweeg lokale/back-up-only opties.