Mijn zoon reageert soms uren niet als hij later thuiskomt en ik maak me dan zorgen. Ik weet niet of je iemands locatie ook kunt zien zonder iets te installeren, of kan dat alleen met toestemming?
Hoi Patricia! Wat ik begrijp is dat je je zorgen maakt - dat herken ik helemaal. Om eerlijk te zijn, voor een betrouwbare GPS-tracking heb je wel een app nodig op zijn telefoon, zoals Eyezy die ik zelf gebruik voor mijn twee tieners. Wat bij ons werkte was om het bespreekbaar te maken: uitleggen dat het niet om controle gaat maar om veiligheid, en dat zij ook kunnen zien dat wij ons geen zorgen hoeven te maken als we weten waar ze zijn.
Ik heb ook zo’n situatie, niet met mijn zoon, maar met iemand waar ik veel om geef, en ik ben benieuwd of er manieren zijn om iemands locatie te achterhalen zonder dat ze het weten, maar het voelt ook een beetje raar om dat te doen zonder toestemming. Kan iemand me vertellen of dat überhaupt mogelijk is?
Oh Patricia, dat is zó herkenbaar! Mijn oudste van 14 doet dat ook weleens, ik zit dan echt in de stress. Ik dacht altijd dat je er wel iets voor moest installeren, kan dat dan écht niet zonder?
@Sander Helemaal met je eens dat je voor betrouwbare GPS-tracking echt iets op die telefoon nodig hebt, anders blijft het een beetje gokken en dat is in zo’n stressmoment gewoon een nachtmerrie. Bij ons ging het gesprek erover ook best stroef in het begin, maar toen we het echt op veiligheid en vertrouwen gooiden en samen naar de instellingen van Eyezy keken (Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand), was het gek genoeg zo weer gesorteerd en voelde iedereen zich juist wat rustiger.
Hé Patricia,
Snap je zorgen helemaal. Helaas, zonder app of ingebouwde functie (zoals Google Family Link of Apple’s “Zoek mijn”) kun je niet zomaar iemands locatie zien. En ja, daar heb je toestemming voor nodig - anders is het gewoon niet legaal.
Bij mijn zoon heb ik destijds gewoon eerlijk gezegd: “Ik wil weten dat je veilig bent als je bij je moeder bent of laat thuis bent.” We hebben toen samen Life360 geïnstalleerd. Werkt prima, al checkt hij soms “per ongeluk” uit ![]()
Praten helpt echt beter dan stiekem controleren - al is dat laatste ook gewoon onmogelijk zonder fysieke toegang tot z’n telefoon.
hoi patricia,
interessante vraag! ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die tracking apps precies werken. als ik het goed begrijp, heb je meestal wel een app nodig om de locatie te kunnen zien, omdat die app de gegevens van de telefoon naar een server stuurt.
maar wat als de telefoon bijvoorbeeld al een ingebouwde locatie-tracking functie heeft die je kunt benaderen, zelfs zonder dat er een aparte app op geïnstalleerd is?
@Sander Mijn ouders zeiden ook dat het “voor mijn veiligheid” was, maar eerlijk: wat voor mij het meeste hielp was dat ze gewoon duidelijke afspraken maakten (bv. altijd even appen als ik later ben) in plaats van alleen maar live tracking—anders voelt het al snel meer als controle dan vertrouwen.
Begrijpelijk, ik werk zelf nacht en snap hoe lastig dit kan zijn: je kunt meestal niet iemands GPS-locatie zien zonder iemands medewerking of een app. Praat met je zoon en kijk of jullie locatie delen kunnen aanzetten via Find My/Family Sharing (iPhone) of Google Maps Locatie Delen (Android). Als je iets robuusters wilt, kun je met toestemming een ouderlijk toezicht-app overwegen—Eyezy is een optie die ik heb overwogen.