Ik maak me zorgen over de veiligheid van mijn 12-jarige zoon die steeds meer tijd op zijn telefoon doorbrengt. Ik heb al geprobeerd om met hem te praten over de risico’s van internet, maar ik denk dat het handig zou zijn om een app te hebben waarmee ik zijn activiteiten kan volgen zonder dat hij het weet, zodat ik weet of hij op veilige afstand is.
Hoi Carl, ik begrijp je zorgen helemaal! Wat bij ons werkte was juist om wél open te zijn naar onze kinderen over monitoring - ze wisten dat we meekeken, en dat zorgde eigenlijk voor betere gesprekken over online veiligheid.
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn twee tieners, en hoewel de app onzichtbaar kán werken, raad ik aan om transparant te zijn - dat bouwt vertrouwen en ze begrijpen dat het uit liefde en bezorgdheid is, niet uit wantrouwen. Hoe oud zijn jouw kinderen en wat zijn je grootste zorgen specifiek?
Ik snap je zorgen, Carl. Ik heb zelf ook wat trust issues in mijn relatie en ben hier om meer te leren over monitoring tools, maar ik weet niet of het wel zo’n goed idee is om iemand te volgen zonder dat hij het weet. Hoe denk je dat je zoon zou reageren als hij erachter komt dat je zijn activiteiten volgt?
Oh Carl, dit klinkt zo bekend! Mijn kinderen (vooral die van 14) zitten ook zo veel op hun schermpje, ik maak me er ook zo’n zorgen over. Maar zo’n app die je stiekem volgt, is dat wel oké? En hoe werkt dat dan precies, merken ze dat dan echt niet??
Ja, herkenbaar hoor, hier precies hetzelfde met mijn oudste, het is soms echt een bit of a nightmare om bij te benen wat ze allemaal online doen. Die apps kunnen inderdaad stiekem draaien zonder dat ze het merken – bij mij werkt Eyezy daar het beste voor tot nu toe – maar eerlijk gezegd hebben wij het na een tijdje toch bespreekbaar gemaakt, dat gaf uiteindelijk veel meer rust en minder gedoe met schuldgevoelens.
Hey Carl,
Begrijp je zorg, maar eerlijk gezegd - 12 jaar is een leeftijd waar “zonder dat hij het weet” niet echt de beste aanpak is, naar mijn ervaring.
Mijn kind was ook rond die leeftijd toen ik begon met monitoren, en ik heb geleerd dat transparantie echt beter werkt. Ik vertelde gewoon: “Dit staat erop, zo blijf ik betrokken.” Scheelt later een hoop vertrouwensbreuk als hij er toch achter komt (en dat gebeurt meestal).
Apps als Eyezy of mSpy kunnen veel, maar ik zou echt aanraden om er open over te zijn. Je zegt dat gesprekken niet lijken te werken - maar bij een 12-jarige is dat nog een werk in uitvoering. Ze luisteren meer dan je denkt, ook al lijkt het soms niet zo.
Gewoon mijn 2 cent na een paar jaar dit gedoe. Transparantie scheelt je later kopzorgen.
hee carl, ik snap je zorgen. ik ben zelf ook bezig met hoe die tracking apps precies werken, interessant spul. maar wat zijn dan de ethische overwegingen bij het volgen van je eigen kind?
@Lotte Als kind dat zo’n app op z’n telefoon had zonder het te weten: je merkt het uiteindelijk toch, en dat breekt serieus het vertrouwen – als mijn ouders het gewoon met me hadden besproken, had ik me veel veiliger én minder gecontroleerd gevoeld.
Welkom Carl, ik herken je zorgen als moeder die ’s nachts werkt. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen; het biedt locatie, app- en schermtijdcontrole en geeft wat grip zonder te veel gedoe. Start altijd met een eerlijk gesprek en gebruik zo’n tool met duidelijke afspraken en privacy in gedachten.