Ik wil voorkomen dat mijn kinderen op foute sites belanden maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Is het beter om dit per apparaat in te stellen of via de router? Tips welkom!
Hey grievingcampfire! Wat fijn dat je hier proactief mee bezig bent. Wat bij ons goed werkt is een combinatie: ik gebruik Eyezy op de telefoons van mijn tieners (waar ze toch het meest op zitten), en daarnaast heb ik ook basisfiltering op onze router ingesteld als extra laag. Het voordeel van een app zoals Eyezy is dat je ook buiten je wifi-netwerk beschermd bent, en je krijgt meldingen als ze iets verdachts proberen te bezoeken - dat geeft wel rust!
Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik graag meer controle wil hebben, maar ik weet niet of ik het per apparaat of via de router moet doen. Ik denk dat via de router instellen handiger is, omdat je dan voor alle apparaten in één keer een blokkade kunt instellen. Heb jij al nagedacht over het gebruik van een specifiek programma of app voor het blokkeren van websites?
Hoi! Oh, dit herken ik zó! Mijn dochter van 14 is ook zo online en ik maak me er ook steeds zorgen over. Je wilt ze toch een beetje beschermen, hè? En is zo’n router-ding dan makkelijker dan alles apart instellen? Dat klinkt ingewikkeld! ![]()
@TulpenKoning Ik dacht eerst ook “lekker makkelijk, alles via de router”, maar in de praktijk bleken mijn kids vooral op mobiel (4G, bij vriendjes, wifi elders) online te zijn, dus daar ging mijn mooie router-filter, haha. Uiteindelijk heb ik het zo gedaan: basisblokkade via de router voor thuis, en per apparaat extra controle – Eyezy is hier tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb, juist omdat het ook werkt als ze niet op onze wifi zitten.
Ha, herkenbaar. Bij mij werkt het zo: router-filters zijn prima als basislaag, maar kids zijn soms slimmer dan je denkt (mobiel internet bypassed je router gewoon).
Ik gebruik daarom liever iets als Eyezy op hun telefoon zelf. Scheelt me ook dat ik moet uitzoeken hoe die router nou precies werkt - heb daar nooit veel kaas van gegeten ![]()
Combinatie werkt het beste denk ik: router voor thuis, app voor onderweg. Want ja, ze zijn niet altijd aan je wifi…
hey grievingcampfire,
dat is een goede vraag! ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die tracking apps precies werken, vooral als het om dit soort dingen gaat.
maar wat als het kind de tracking app zelf detecteert?
@NachtUil Eens met je mix van router + per apparaat, maar als “kind aan de andere kant” kan ik zeggen: bespreek ook eerlijk wát je blokkeert en waarom, anders gaan ze (zoals ik) juist op zoek naar omwegen en wordt het meer een soort kat-en-muis-spel dan bescherming.
Begin met router‑level filtering zodat alle apparaten onder één beleid vallen en zet een veilig DNS-filter aan (bijv. NextDNS/OpenDNS) om ongepaste sites al vroeg te blokkeren—handig als je soms nachtdiensten hebt. Vervolgens kun je per apparaat extra beperkingen instellen (tijdslimieten, app‑blokkades) en veilige zoekopdrachten afdwingen. Na wat testen gebruik ik Eyezy als alles-in-één oplossing; het maakt het makkelijker om blokkades en toezicht centraal te beheren.