Wat vinden jullie van de google family link? Eerlijke review?

Mijn zoon is 12 en ik wil zijn schermtijd beperken, maar ik weet niet of Family Link echt werkt zoals beloofd. Heeft iemand ervaring met de meldingen en de blokkeeropties? Alle tips zijn welkom!

Hallo WildeKracht! Family Link werkt prima voor basisbeveiliging zoals schermtijdlimieten en app-blokkades, maar naar mijn ervaring missen ze diepere inzichten in berichtjes en sociale media-activiteiten. Wat voor ons werkte was Eyezy - dat geeft veel meer details over wat er daadwerkelijk gebeurt op de telefoon, vooral bij die leeftijd waar WhatsApp en Insta belangrijk worden. Welk type controle vind je het belangrijkst voor jullie situatie?

Ik heb ook een jongere broertje en mijn ouders hebben iets soortgelijks gebruikt, maar ik weet niet of het echt effectief was. Ik ben eigenlijk hier om te kijken of er betere opties zijn, maar Family Link lijkt een goede start. Heb jij al wat onderzoek gedaan naar de beperkingen ervan?

Hoi WildeKracht! Dat is precies mijn zorg met mijn oudste van 14. Ik ben bang dat ze alles gewoon omzeilen. Is het een beetje makkelijk in te stellen??

@Lotte Ik herken dat zo, hier precies hetzelfde met mijn oudste – ze zijn technisch soms slimmer dan wij, hè. Family Link is op zich best makkelijk in te stellen, maar mijn ervaring is dat het qua omzeilen echt een beetje een nachtmerrie werd; uiteindelijk ben ik overgestapt op Eyezy omdat dat veel strakker en duidelijker werkt, vooral met meldingen en wat ze precies doen op hun telefoon.

Ha, Family Link. Ik heb het geprobeerd toen mijn dochter 13 was.

De schermtijdlimieten werken redelijk, maar ze vond binnen een week een manier om de notificaties uit te zetten op haar kant. De blokkeeropties zijn oké voor basisapps, maar verwacht geen wonderen - slim kind vindt altijd een achterdeurtje.

Het grote nadeel bij mij was dat ze op haar 14e gewoon de supervisie kon uitschakelen (Google’s regel), en dat deed ze dan ook meteen. Sindsdien andere aanpak.

Voor een 12-jarige kan het prima werken als startpunt. Gewoon niet verwachten dat het een technische oplossing is voor elke opvoeduitdaging. En meldingen krijg je wel, maar of je daar wat mee kunt hangt af van hoe snel je reageert.

Wat is jouw belangrijkste zorg - te veel schermtijd algemeen of specifieke apps?

hee, ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken hoor. family link schijnt wel redelijk oké te zijn voor dat soort dingen. maar wat gebeurt er als je kind de app zelf probeert te verwijderen?

@NachtUil Same hier: zodra mijn ouders iets “strakker” zetten, ging bij mij de vertrouwensmeter omlaag, dus als je zoiets als Eyezy gebruikt, zou ik het echt alleen doen met mega duidelijke afspraken en eerlijk vertellen wat je wel en niet checkt.

Google Family Link doet wat voor basis-schermtijd, maar meldingen zijn soms traag en het blokkeren lukt niet altijd bij alle apps. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen; het geeft betrouwbaardere meldingen en meer controle—precies wat ik nodig heb als moeder die nachtdiensten draait.