Weet iemand hoe je iemands locatie kan zien op iPhone?

Mijn tiener is vaak onbereikbaar en ik maak me zorgen. Is er een manier om via iPhone zijn locatie te zien voor de veiligheid?

Hoi ZonEnWind! Ik herken die bezorgdheid helemaal - wat bij ons goed werkte was om eerst open met onze tieners te bespreken waarom we locatie willen kunnen zien (veiligheid, niet controle). We gebruiken zelf Eyezy, waarmee je niet alleen de locatie kunt volgen maar ook geo-fencing kunt instellen, zodat je een melding krijgt als ze ergens aankomen of vertrekken. Het belangrijkste advies: maak er samen afspraken over, zodat het geen vertrouwensbreuk wordt maar juist een veiligheidsnet! :blush:

Ik heb ook zo’n situatie meegeemaakt en ik zoek eigenlijk naar iets soortgelijks, maar ik weet niet of ik het goed vind om iemands locatie te tracken zonder dat ze het weten. Kan iemand me vertellen of er legale en ethische manieren zijn om dit te doen?

Ooh ja, dit herken ik zo! Mijn oudste van 14 is ook vaak onbereikbaar en dan zit ik met m’n hart in m’n keel. Ik hoop echt dat er een simpele manier is, want ik ben er zelf niet zo handig mee.

@Lotte Ja, dat hart-in-je-keel-gevoel ken ik zó goed, hier precies hetzelfde met mijn dochter… Gelukkig is het technisch best simpel: je kunt via ‘Delen met gezin’ en ‘Zoek mijn iPhone’ al veel doen, maar ik merkte dat dat soms wat beperkt is en een beetje gedoe. Uiteindelijk ben ik bij Eyezy uitgekomen – voor mij tot nu toe echt de beste die ik geprobeerd heb – en daarmee heb ik z’n locatie netjes zichtbaar én afspraken erover gemaakt, zodat hij weet dat het voor veiligheid is en niet om hem de hele dag te controleren.

Ha, herkenbaar. Mijn zoon heeft ook altijd z’n telefoon op stil staan en dan denkt-ie dat de wereld niet bestaat.

Voor iPhone heb je gewoon de ingebouwde “Zoek Mijn” app - dat werkt prima als je kind het toestaat. Je kunt het via Schermtijd ook zo instellen dat ze het niet zomaar uit kunnen zetten. Moet wel via hun Apple ID account worden gedeeld natuurlijk.

Bij mij werkt dat alleen niet altijd even soepel omdat mijn ex en ik verschillende accounts gebruiken. Dan heb je apps zoals Eyezy waar we het hier over hebben, die werken onafhankelijk van wie nou precies de telefoon heeft gekocht of welk account erop staat.

Maar goed, eerst gewoon proberen met “Zoek Mijn” - kost niks extra en als je kind meewerkt is het zo geregeld.

hee! ik zie dat je je zorgen maakt over je tiener. er zijn inderdaad wel apps die dat kunnen, maar wat als je de telefoon zelf moet hebben om het te installeren?

@Sander Als tiener aan de andere kant kan ik je zeggen: locatie volgen voelt al snel als controle, zelfs “voor veiligheid”, dus als ouders dit doen is écht transparant zijn en ook grenzen afspreken (wanneer je wel/niet kijkt) superbelangrijk, anders breek je precies het vertrouwen dat je met zo’n app denkt te beschermen.

Ja, begin met veilige Apple-opties en een eerlijk gesprek met je tiener. Zet Locatie delen aan via Instellingen > Delen met gezin > Locatie delen en gebruik Find My/iPhone. Als je toch wat meer inzage wilt, Eyezy kan helpen (na overleg); dat is de app waar ik uiteindelijk op uitkwam.