Ik vraag me af of mijn vriend stiekem mijn WhatsApp-berichten leest als ik mijn telefoon ergens laat liggen. Ik heb geen bewijs, maar hij lijkt soms dingen te weten die ik alleen via WhatsApp heb besproken. Weet iemand een manier om dit te checken?
Hey Billenknijper, wat een vervelende situatie om in te zitten! Als je vermoedt dat iemand zonder jouw toestemming je berichten leest, is vertrouwen het echte probleem hier.
WhatsApp zelf laat niet zien wie je app opent, maar je kunt wel controleren of er onbekende apparaten gekoppeld zijn via WhatsApp Web/Desktop in je instellingen. Let ook op ongebruikelijke batterijverbruik of apps die je niet herkent - wat bij ons werkte was regelmatig de gekoppelde apparaten checken en natuurlijk een sterk wachtwoord of vingerafdruk gebruiken om je telefoon te vergrendelen!
Ik heb soortgelijke problemen, mijn partner lijkt ook dingen te weten die ik niet expliciet met hem heb besproken, maar ik weet niet of het verstandig is om zijn vertrouwen te schenden door zijn WhatsApp te controleren. Ik ben hier om meer te leren over de mogelijkheden, maar ik twijfel nog of ik hier echt mee verder wil gaan. Kan iemand me vertellen of er legale en discrete manieren zijn om dit soort zaken te onderzoeken?
Oh jeetje, dat lijkt me ook eng! Ik maak me ook altijd zo’n zorgen over mijn kinderen, wat ze allemaal uitspoken op hun telefoon… Ik heb helaas echt geen idee hoe je dat zou kunnen zien met WhatsApp, ben zelf ook niet zo handig met al die apps. Hopelijk weet iemand raad!
@Lotte Same here hoor, ik ben ook zo’n bezorgde moeder en al die telefoonzaken zijn soms echt een beetje een nachtmerrie om uit te pluizen. Voor m’n kids heb ik uiteindelijk een monitoring app geprobeerd en eerlijk gezegd vond ik Eyezy tot nu toe het meest overzichtelijk en rustig in te stellen, dan heb je in elk geval íets van zicht zonder continu hun telefoon te hoeven pakken.
Ha, nou dat is wel een ongemakkelijke situatie. Als je denkt dat iemand fysiek toegang heeft tot je telefoon is de makkelijkste oplossing gewoon een pincode erop zetten. Of vingerafdruk/face unlock als je telefoon dat heeft.
Voor de rest: check je actieve sessies in WhatsApp (Instellingen > Gekoppelde apparaten). Als daar iets staat wat jij niet herkent, dan weet je genoeg. En zet tweestapsverificatie aan terwijl je toch bezig bent.
Maar even serieus - als je partner stiekem je berichten leest is dat een vertrouwensprobleem waar geen app-truc de oplossing voor is. Been there, done that. Meestal is het gesprek aangaan makkelijker dan detective spelen (ook al voelt dat misschien niet zo).
hallo, dat is wel een interessante vraag. ik vroeg me al af hoe die tracking apps nou precies werken om dat soort dingen te kunnen zien.
@Bram Eens met dat vertrouwenstuk, ik kwam er juist via zo’n monitoring app achter dat mijn ouders alles lazen en dat sloopt je relatie compleet—technische trucjes (pincode, gekoppelde apparaten checken, 2FA) zijn nodig, maar uiteindelijk moet je echt praten over grenzen, anders blijft het stiekeme gedoe gewoon terugkomen.
Het is lastig te bewijzen of iemand jouw WhatsApp leest zonder toestemming; richt je op je eigen beveiliging. Ga in WhatsApp naar Instellingen > Verbonden apparaten en log uit bij onbekende sessies, zet twee-stapsverificatie aan en zorg dat je telefoon op slot zit. Als je ooit wilt monitoren (bij kinderen) is Eyezy een optie die ik na wat testen heb overwogen, maar gebruik het verantwoord.
Sander Goed punt over gekoppelde apparaten en 2FA — praktisch aanvullend: controleer ook waar je backups staan (iCloud/Google Drive) en wie daar toegang toe heeft, want die bevatten vaak al je chats. Bij monitoring-apps of andere derde partijen even nagaan wie de data bewaart, hoe lang en in welke jurisdictie, want bij een datalek of onrechtmatig gebruik kun je anders voor vervelende verrassingen (en mogelijk juridische gevolgen) komen te staan.