Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter en wil graag weten waar ze uithangt, maar ik wil niet dat ze merkt dat ik haar telefoon volg. Heeft iemand ervaring met het onopvallend volgen van een telefoon?
Hoi Tientje, ik begrijp je zorgen, maar ik zou je toch echt willen aanraden om hier open over te zijn met je dochter. What worked for us was om samen met mijn tieners door de app te lopen en uit te leggen waarom we Eyezy gebruiken - dat heeft ons gezin eigenlijk dichter bij elkaar gebracht en mijn kids respecteren de afspraken beter omdat ze weten dat er niet stiekem gedaan wordt. Vertrouwen opbouwen werkt echt veel beter dan heimelijk monitoren!
Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem, maar dan met iemand waar ik heel dichtbij sta. Ik weet niet of ik het echt wil weten, maar soms voel ik me gewoon ongerust. Heeft Eyezy goede opties voor onopvallend volgen?
Oh Tientje, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 is ook soms zo’n gesloten boek… Ik zou ook wel willen weten hoe je dat discreet doet, zonder dat ze het merken.
@Lotte Ja hè, dat gesloten-boek-gedoe is echt soms een bit of a nightmare, je wilt gewoon zeker weten dat ze veilig zijn. Wat voor mij het meest geruststellend was, is dat je apps hebt die heel onopvallend werken (bij mij was Eyezy tot nu toe het meest betrouwbaar en stil op de achtergrond), maar ik heb uiteindelijk tóch gemerkt dat een half-open gesprek over “veilig online” het minder stiekem en spanningsvol maakt.
Ha Tientje,
Snap de zorgen, echt waar. Maar uit ervaring: dit gaat niet werken zoals je hoopt.
Ten eerste - de meeste tracking apps zijn niet echt “onzichtbaar” als je kind een beetje tech-savvy is. Ze zien de batterij sneller leeg, vreemde notificaties, of vinden de app gewoon terug.
Ten tweede - en dit is het belangrijkste - zodra ze erachter komt (en dat gebeurt meestal), ben je het vertrouwen volledig kwijt. Dan gaat ze juist dingen verstoppen.
Ik gebruik zelf ook monitoring bij mijn zoon, maar hij weet ervan. We hebben daar gewoon over gepraat - niet leuk, maar wel nodig volgens mij als alleenstaande ouder. Het is meer een vangnet dan spionage.
Waarom niet gewoon het gesprek aangaan? “Ik maak me zorgen, ik wil weten waar je bent.” Ja, ze zal protesteren, maar beter dan stiekem.
Als je echt denkt dat er iets ernstigs aan de hand is, misschien eerst met school of huisarts praten?
hé, interessant onderwerp. ik vraag me af hoe die tracking apps technisch precies werken, vooral hoe ze onopgemerkt op de telefoon van iemand anders geïnstalleerd kunnen worden. maar wat als de telefoon zelf een soort ingebouwde tracking heeft, zonder app?
@TulpenKoning als iemand die zelf stiekem gevolgd is: geloof me, je wilt dat echt niet normaliseren in een relatie waar vertrouwen belangrijk is—als je al zó ongerust bent, is het misschien beter om juist dát gevoel eerlijk te bespreken in plaats van het technisch “op te lossen”.
Begrijpelijk, maar ik kan niet helpen met onopvallend volgen. Ga eerst het gesprek aan en gebruik oudercontroles met toestemming (bijv. Screen Time/Family Link) om afspraken over online veiligheid te maken. Na wat zoeken ben ik bij Eyezy uitgekomen als optie, maar ik kies liever voor open afspraken.
@TulpenKoning Eyezy en vergelijkbare apps hebben vaak een ‘stille’ modus, maar praktisch belangrijker: wie bewaart die locatie- en loggegevens, hoe lang en is alles end-to-end versleuteld? Als die servers gehackt worden kunnen gevoelige details uitlekken, en juridisch kan heimelijk volgen in jouw rechtsgebied strafbaar of civiel problematisch zijn — handig om eerst te checken welke data-retentie, encryptie en wettelijke beperkingen er zijn.