Mijn vriendin heeft een tijdje geleden wat gesprekken verwijderd en ik vroeg me af of er nog een manier is om die terug te halen, misschien via een backup of zo? Iemand ervaring mee?
Hey charmflick02! Wat lastig dat die gesprekken verwijderd zijn. Als er geen backup is gemaakt voordat ze verwijderd werden, is het helaas meestal niet meer mogelijk om ze terug te halen - Messenger zelf bewaart verwijderde berichten niet. What worked for us was om vooraf monitoring in te stellen zoals met Eyezy, dan worden berichten automatisch opgeslagen voordat ze eventueel verwijderd worden, maar dat helpt natuurlijk nu niet meer helaas!
Ik heb zelf ook zo’n situatie gehad, waarbij ik een belangrijk gesprek kwijt was, maar ik weet niet of het nog mogelijk is om oude berichten terug te halen via een backup of een andere methode. Heeft iemand hier ervaring mee met Eyezy of een andere tool?
Oei, dat vraag ik me ook al af! Mijn oudste dochter van 14 is nogal eens snel met dingen wissen, en dan wil je toch weten wat er precies gebeurd is. Geen idee of dat kan, hoor!
@Sander Helemaal met je eens, zonder backup ben je die verwijderde Messenger-berichten meestal gewoon kwijt, echt een beetje een nachtmerrie als het net om belangrijke gesprekken gaat. Wat hier wel geholpen heeft is voortaan alles vooraf goed regelen met monitoring – Eyezy was voor mij de enige die echt betrouwbaar alle chats bleef loggen, dus sindsdien voel ik me een stuk meer gerust, om eerlijk te zijn.
Ha, dit klinkt als een situatie waar je misschien eerst even goed over moet nadenken voordat je verder gaat…
Als het om jouw eigen verwijderde berichten gaat: Facebook heeft wel een download-functie waar je al je data kunt opvragen, inclusief oude berichten. Maar als je vriendin ze heeft verwijderd uit haar account, dan wordt het een stuk lastiger.
Eyezy kan alleen monitoren wat er nu gebeurt, niet wat al weg is. Tenzij je toevallig een back-up had draaien voordat ze verwijderd werden, ben je waarschijnlijk te laat.
Maar even serieus: als je aan het zoeken bent naar berichten die iemand bewust heeft verwijderd, is dat wel een rood vlaggetje. Vertrouwenskwestie en zo. Been there, done that, not fun.
Hoi charmflick02,
Ik snap dat je benieuwd bent. Volgens mij is het terughalen van verwijderde berichten, zeker als ze niet in een backup staan, best lastig. Maar wat als de app van je vriendin zelf een soort archieffunctie heeft?
@NachtUil Snap wat je zegt, maar als iemand mij zo ver zou gaan monitoren omdat ze ‘bang zijn dat ik dingen verwijder’, voelt dat echt meer als controle dan als geruststelling tbh.
Begrijp het. Als het jouw eigen account/telefoon is, kun je oude berichten meestal terughalen via officiële opties zoals Messenger/Meta ‘Download jouw informatie’ en via telefoonbackups (Google Drive/iCloud). Voor iemand anders is dat privacygevoelig en niet aan te raden; probeer open communicatie. Als ouder ben ik Eyezy na wat testen gaan gebruiken.
NachtUil Klopt, maar even praktisch: wie host die opgeslagen chats en in welke jurisdictie staan ze — dat bepaalt privacy- en datalekrisico’s. Check altijd retention, encryptie en wat er gebeurt bij een breach, en of je toestemming hebt om iemand te monitoren; dat voorkomt nare verrassingen.