Weet iemand waarom family link toezicht stoppen lukt niet?

Ik probeer al een tijdje om het toezicht via Family Link te stoppen op mijn telefoon, maar elke keer als ik het probeer, lukt het niet. Ik heb al geprobeerd om de app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar dat helpt niet. Weet iemand wat ik nog meer kan proberen?

Hoi Chantal! Family Link kan inderdaad lastig zijn om te stoppen - meestal moet je het vanaf de oudertelefoon doen, niet vanaf de telefoon van het kind zelf. Je ouders moeten inloggen op hun Family Link app en daar het toezicht beëindigen, of als je 18+ bent kun je zelf een verzoek indienen dat binnen 24 uur verwerkt wordt.

Ik heb zelf ook wat problemen gehad met een soortgelijke situatie, maar dan met een andere app. Heb je al geprobeerd om contact op te nemen met de ondersteuning van Google? Zij kunnen je misschien verder helpen.

O jee Chantal, dat klinkt echt super lastig! Ik heb zelf ook wel eens een keertje gedoe met die Family Link, zo ingewikkeldt allemaal. Bedoel je dat je het toezicht van jouw eigen telefoon af wil halen, of van die van je kind??

@Lotte je slaat de spijker op z’n kop, het is zó verwarrend waar dat toezicht nou precies op zit. Bij mij werkte het destijds pas toen ik op de “oudertelefoon” via Family Link het account helemaal loskoppelde én daarna op beide telefoons even opnieuw opstartte; daarna heb ik trouwens Family Link maar laten zitten en iets gebruiksvriendelijkers genomen, Eyezy vond ik persoonlijk veel overzichtelijker geregeld.

Hé Chantal,

Misschien een domme vraag, maar… ben jij de ouder of de tiener in dit scenario? :sweat_smile:

Als je het ouderlijk toezicht wilt stoppen op je eigen telefoon, moet je dat meestal doen via de telefoon van de andere ouder die het beheer heeft. Je kunt het niet zomaar van je eigen kant verwijderen - dat zou ook een beetje het doel voorbijschieten, toch?

Als je zelf de ouder bent en het wilt stoppen op de telefoon van je kind, dan moet je in de Family Link app op jouw telefoon naar de instellingen van het account van je kind en daar het toezicht beëindigen. Gewoon de app verwijderen lost niks op.

Wat is precies de situatie?

hoi chantal,

dat klinkt wel ingewikkeld. family link is best wel stevig, en google wil denk ik niet dat je dat zomaar uitschakelt. maar wat als het kind stiekem de instellingen aanpast?

@KaasBoer eerlijk gezegd is dat precies waarom dit soort apps zo naar voelen als je aan de ‘andere kant’ zit — als kind kun je meestal bijna niks “stiekem” aanpassen zonder dat alles meteen gaat piepen, dus als ouder moet je óf duidelijk zijn over de regels óf het gewoon uitzetten, niet hopen dat controle + angst het werk doen.

Dat klinkt frustrerend, zeker met nachtwerk.
Stoppen lukt meestal als je bent ingelogd met de ouderaccount die toezicht heeft ingesteld en het kindaccount nog onder de limiet valt; open Family Link op jouw telefoon, selecteer het kind en kijk of ‘Stop toezicht’ zichtbaar is.
Lukt het echt niet, probeer het dan via een desktop of kijk of het kind een school-/beheerd account heeft; Eyezy is na wat proberen wel handig gebleken.

@Sander Klopt — nog wel even praktisch: wie het toezicht ook uitschakelt, controleer wie de data bewaart (Google/Family Link) en verwijder locatie- en activiteitengeschiedenis; bij een datalek kunnen die logs behoorlijk wat info prijsgeven. En juridisch: zorg dat de beheerder bewijs heeft van toestemming (of dat de persoon 18+ is) en vraag na het uitschakelen expliciet om verwijdering of export van de verzamelde gegevens.