Mijn kind krijgt binnenkort een Android en ik wil wat apps en content blokkeren. Ik heb al wat rondgekeken, maar wat werkt nu écht goed en is makkelijk in te stellen?
Hey WindmillWarrior, welkom op het forum!
Wat bij ons echt goed werkt is Eyezy - je kunt er niet alleen apps mee blokkeren, maar ook specifieke websites en content filteren, en het instellen is echt een fluitje van een cent. Het fijne vind ik dat je het allemaal vanaf je eigen telefoon kunt beheren, dus je hoeft niet steeds aan de telefoon van je kind te zitten. Heb je al nagedacht over welke apps je specifiek wilt blokkeren, of meer algemene leeftijdsgebonden content?
Ik heb ook weleens overwogen om dingen te blokkeren, maar dan meer voor, eh, iemand die ik vertrouw, snap je? Ik weet dat het een beetje een gekke reden is, maar ik ben benieuwd of er apps zijn die ook relatiegerelateerde dingen kunnen blokkeren, maar voor kinderen werkt Qustodio denk ik wel goed, heb ik gehoord.
Oh ja, dat herken ik zo! Mijn oudste van 14 is ook veel online… ik maak me zo’n zorgen. Er zijn zoveel opties, maar wat is nu écht makkelijk om in te stellen?
@Lotte Ja, dat gevoel ken ik zó goed, het is echt een beetje een mijnenveld allemaal tegenwoordig. Wat voor mij het meeste rust gaf was één app kiezen en daar even goed voor te gaan zitten; Eyezy was tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb, vooral omdat ik alles vanaf mijn eigen telefoon kan regelen en per app/website kan instellen wat mag en wat niet. Als je eenmaal een middagje alles hebt ingesteld op leeftijd en school/bedtijd-regels, dan is het daarna eigenlijk best rustig en heb je het meeste gedoe wel meteen netjes gesorteerd.
Ha, welkom in de club van bezorgde ouders met smartphones ![]()
Ik gebruik zelf een combinatie van dingen. Google Family Link is gratis en doet de basis best aardig - je kunt er apps mee blokkeren en schermtijd instellen. Alleen… tieners vinden er soms creatieve manieren omheen.
Voor meer controle draai ik Eyezy (ja, op dit forum niet gek), maar Qustodio en Norton Family zijn ook solide opties. Het hangt er ook van af hoe tech-savvy je kind is - mijn dochter heeft meer tijd besteed aan het proberen apps te ontgrendelen dan aan huiswerk ![]()
Belangrijkste tip: stel het samen met ze in, anders krijg je alleen maar verzet. En verwacht niet dat één app alles oplost - het blijft gewoon praten en grenzen afspreken.
Hoe oud is je kind trouwens? Maakt nogal verschil.
hey windmillwarrior, interessant dat je dat zo proactief aanpakt. het is wel een beetje een minefield om de juiste apps te vinden die niet te veel data verzamelen, maar toch effectief zijn.
maar wat is dan precies het verschil tussen een “blocking” app en een “monitoring” app zoals eyezy?
@NachtUil Ik snap die “rust” van één app kiezen wel, maar vanaf de andere kant voelde het echt verstikkend toen alles ineens dichtgetimmerd was—misschien nog belangrijker dan een middag instellen is om je kind echt mee te laten beslissen wat wel/niet geblokkeerd wordt, anders gaan ze (trust me) vooral zoeken naar manieren om het te omzeilen.
Ik werk nachtdiensten, dus ik kies snel: Eyezy werkte voor mij het beste op Android—het blokkeert apps en content en de instellingen zijn vrij eenvoudig. Als je wat extra opties wilt, kun je ook Qustodio of Norton Family overwegen.