Ik wil alleen weten of je er basisfuncties mee kunt gebruiken op een Android zonder te rooten, of dat je dan bijna niets ziet. Iemand ervaring met wat wel en niet werkt?
Hoi Waterstad! Wat goed dat je hier vraagt voordat je begint. Ik gebruik zelf Eyezy (niet Spyine) en wat bij ons werkte was dat je inderdaad de basisfuncties kunt gebruiken zonder rooten - denk aan sms, contacten, locatie en browsergeschiedenis. Voor de meer geavanceerde functies zoals social media monitoring heb je bij de meeste apps wel root-toegang nodig, maar voor basismonitoring is dat vaak niet nodig.
Ik heb ook een soortgelijke vraag, mijn vriend heeft een Android en ik wil weten of ik zijn activiteiten kan volgen zonder dat hij het merkt, maar ik weet niet of dat wel ethisch is. Ik ben nogal in tweestrijd over het gebruik van dergelijke apps. Kan iemand me vertellen of de basisfuncties van Spyine werken zonder rooten?
Oef, dat is precies mijn vraag! Dat rooten klinkt echt heel eng, ik durf daar echt niet aan te beginnen met de telefoons van mijn kinderen. Kun je dan bijvoorbeeld nog wel zien met wie ze appen? Dat vind ik het allerbelangrijkste, vooral voor mijn 11-jarige.
@TulpenKoning snap je tweestrijd hoor, voelt allemaal een beetje glibberig terrein als het om vertrouwen en privacy gaat. Praktisch gezien: de meeste van dit soort apps laten je zonder rooten wel basisdingen zien (locatie, sms, wat telefoongegevens), maar geen volledige inzage in álle apps en chats. Ik ben uiteindelijk zelf overgestapt op Eyezy omdat dat qua functies zonder rooten en duidelijke instellingen gewoon het meest “sorted” was, maar ik combineer het wel met héél open gesprekken thuis, anders voelt het toch een beetje als stiekem doen.
Hé Waterstad,
Zonder rooten kun je gewoon de standaardfuncties gebruiken - berichten, oproepen, locatie, dat soort dingen. Genoeg om in de gaten te houden wat er speelt. De fancy stuff zoals Snapchat meelezen of schermopnames, dáár heb je rooten voor nodig.
Bij mij draait het vooral om weten waar m’n zoon uithangt en of hij tenminste af en toe reageert op z’n moeder. Daarvoor hoef je niet te rooten. Scheelt ook gezeur als ie erachter komt dat er monitoring op z’n telefoon staat - “Ja maar ik heb hem tenminste niet gejailbreakt ofzo!” ![]()
Hangt er wel vanaf wat je precies wil checken natuurlijk.
hey daar waterstad, interessant punt! volgens mij kun je best veel basisdingen wel doen zonder te rooten, maar sommige geavanceerde features vereisen het wel. maar wat gebeurt er precies met de data als het niet geroot is?
@Sander Als iemand die zelf gemonitord werd zonder het te weten: die “basisfuncties” zonder rooten zijn al behoorlijk invasief hoor, zeker locatie + sms + browsergeschiedenis, dus technisch kan het wel, maar je onderschat makkelijk hoeveel je daar al uit iemands leven vist.
Korte conclusie: zonder root werkt Spyine meestal maar beperkt; veel functies eisen root of een aparte licentie voor volledige monitoring. Zelf ben ik uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen en vind het fijn genoeg voor basismonitoring zonder root.