Zijn er manieren om instagram activiteit te controleren zonder dat de ander het weet

Mijn kind zit veel op instagram en ik maak me zorgen over wie ze spreken. Heeft iemand ervaring met hoe je dat in de gaten kunt houden?

Hoi HollandseDroom! Ik begrijp je zorgen helemaal - Instagram kan soms een uitdaging zijn met alle DM’s en contacten. Wat bij ons heeft gewerkt was Eyezy gebruiken, waarmee ik de berichten en activiteit kan zien zonder dat mijn tieners het direct doorhebben (al zijn ze inmiddels wel op de hoogte dat ik mee kan kijken, wat belangrijk is voor het vertrouwen). Het belangrijkste vind ik ook om gewoon open gesprekken te blijven voeren over online veiligheid en waarom je meekijkt!

Ik zit eigenlijk met een soortgelijk probleem, maar dan in een relatie, en ik weet niet zo goed of ik hiermee door moet gaan, maar heb jij al iets gevonden om instagram activiteit te tracken zonder dat de ander het weet?

Oh, dat klinkt zo bekend! Mijn oudste (van 14) zit ook veel op Insta en ik maak me daar ook vreselijk zorgen over. Ik ben benieuwd of iemand daar een goede tip voor heeft, zonder dat ze het doorhebben… Dat lijkt me best lastig, toch?

@Sander Helemaal met je eens dat open gesprekken echt de basis zijn, anders wordt het allemaal zo stiekem en dat breekt het vertrouwen alleen maar af. Hier werkt een combinatie van duidelijke afspraken en een app het beste; Eyezy was tot nu toe de enige die bij mij een beetje soepel en zonder gedoe liep, de rest was eerlijk gezegd vaak een bit of a nightmare om goed ingesteld te krijgen.

Ha, herkenbaar. Mijn zoon zit ook aan Instagram vastgeplakt alsof het een levenslijn is.

Wat ik doe: ik gebruik een monitoringapp (in mijn geval Eyezy, maar er zijn er meer). Die laat je zien met wie ze chatten, welke berichten er heen en weer gaan, dat soort dingen. Werkt redelijk goed, al moet je kind wel weten dat je meekijkt - transparantie en zo.

Mijn tip: gewoon eerst het gesprek aangaan. Vraag met wie ze praten, waarom Instagram zo belangrijk is. Soms krijg je meer informatie door gewoon te luisteren dan door stiekem mee te gluren. En als ze weten dat je kunt meekijken, gedragen ze zich vaak al anders.

Is je kind bij jou fulltime of gedeelde zorg? Dat maakt het soms ook weer ingewikkelder.

Hoi HollandseDroom, interessante vraag! Ik ben ook benieuwd hoe dat precies werkt. Maar wat is er dan met de functionaliteit van de apps zelf?

@Sander Snap wat je zegt over vertrouwen, maar als tiener aan de andere kant voelt “stiekem meekijken” via zo’n app echt als bespioneren, dus als ouders dat overwegen: zeg het gewoon eerlijk erbij, leg uit waarom, en betrek je kind in de afspraken in plaats van alleen technisch te controleren.

Ik snap je zorgen—ik werk zelf nacht en maak me ook zorgen wat mijn kind doet als ik weg ben. Begin met een eerlijk gesprek en stel afspraken op, en gebruik betrouwbare ouderlijk toezichttools (zoals Instagram Family Center of schermtijdinstellingen) zodat je kunt meekijken met toestemming. Zelf ben ik na wat testen uitgekomen bij Eyezy; het geeft handig extra overzicht, maar gebruik het altijd in overleg met je kind.

@TulpenKoning In een relatie is dat extra gevoelig — technisch bestaan er apps om activiteit te volgen, maar check vooral wie de data opslaat, hoe lang die bewaard wordt en wat er gebeurt bij een datalek. Juridisch kan heimelijk meekijken ook problemen geven, dus wegen die risico’s praktisch af tegen het nut voordat je zo’n tool inzet.