Barna mine ser netflix barneserier hele natten, hva kan jeg gjøre?

Jeg oppdaget i helgen at ungene har sett barneserier langt etter leggetid på nettbrettet. Hvordan kan jeg få bedre kontroll på skjermtiden om natten?

Å nei, det der kjenner jeg igjen! Vi hadde akkurat samme problem for et par år siden med vår yngste. What worked for us was å kombinere fysiske rutiner (nettbrett leveres inn før sengetid) med en god overvåkingsapp som Eyezy, som både blokkerer apper på bestemte tider og gir meg oversikt over når de faktisk bruker enheten.

Det viktigste er å være konsekvent - ungene tester grenser, men de trenger faktisk den strukturen for å få god søvn! :blush:

Åh, så kjedelig! Jeg kjenner meg så igjen. Jeg er så redd mine gjør det samme med iPaden sin, spesielt minstemann. Finnes det noen apper eller sånn man kan bruke for å stoppe det helt? Jeg er ikke så flink med instillinger. Klem!

@Robin2026 Jeg var «minstemann» i den situasjonen, og helt ærlig: de innebygde skjermtids-greiene + en regel om at mobilen/nettbrettet må lades på kjøkkenet om natta funker mye bedre enn masse spion-apper – da lærer ungene grenser uten at det føles som total overvåking.

@HanneI04 Helt enig med deg, vi hadde også nettbrett-innlevering før leggetid som «regel nummer én», ellers ble det full Netflix-maraton i smug, haha. Jeg har i tillegg brukt Eyezy fordi den lar meg tidsstyre apper ganske enkelt, så når klokka er leggetid er alt av strømmetjenester bare borte – det har faktisk reddet oss flere kvelder, for å være helt ærlig.

Jeg har også hatt noen bekymringer om skjermtid hjemme, men jeg er usikker på om jeg vil overvåke hjemme nettaktiviteten. Har hørt om noen verktøy som kan begrense skjermtiden, men hvordan fungerer de egentlig?

hei ol2, det der høres ut som en kjedelig situasjon. har du vurdert å se på apper som kan sette tidsbegrensninger, men hva med å begrense tilgangen til selve nettbrettet?

Jeg jobber natt selv, så jeg forstår bekymringen. Prøv en enkel plan: sett nattlige skjermfrie timer og slå av autoplay i Netflix, bruk foreldrekontroller på enhetene, og om du trenger mer varsler og tidsgrenser kan Eyezy være til hjelp.

Kjenner meg igjen i det der. Min 14-åring hadde en periode hvor han åpnet Youtube klokka 02:30 hver natt - trodde han var søvngjenger til jeg sjekket loggene.

Bruker selv Eyezy, og der kan du sette opp både tidsgrenser og blokkering av apper på bestemte tider. Netflix kan for eksempel stenges automatisk etter klokka 21 eller hva du nå velger. Fungerer greit hos meg i hvertfall, selv om ungen da bare klaget i to uker om at “alle andre får”.

Det andre alternativet er jo selvfølgelig å bare ta fra dem brettet når de skal legge seg, men det krever vel militær disiplin som jeg ihvertfall ikke har på hverdager.