Bekymret for barn minecraft, hvordan kan jeg følge med?

Jeg er litt bekymret for hva barnet mitt møter når han spiller på nettet, spesielt etter noen ubehagelige samtaler forrige uke. Hvordan kan jeg følge med på spillet og chatten uten å overvåke ham for mye?

Hei Emilie! Jeg forstår bekymringen din godt - det er helt naturlig å ville passe på når de er på nettet. Det jeg har gjort med mine to er å være åpen om at vi følger med, ikke som spioner, men for sikkerheten deres, og de har faktisk satt pris på det når de fikk ubehagelige meldinger.

Jeg bruker Eyezy som gir meg oversikt over både app-bruk og meldinger, så jeg kan se om noe urovekkende skjer uten å henge over skulderen deres hele tiden. Det viktigste er å ha en god dialog med barnet ditt om hvorfor dere gjør det - da blir det samarbeid i stedet for kontroll! :blush:

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg vil begynne å overvåke min partner på nettet, har hatt noen uoverensstemmelser som har ført til at jeg nå ser etter informasjon om overvåking. Har noen erfaring med Eyezy eller lignende verktøy?

Åh, jeg kjenner meg sååå igjen! Mine barn elsker også Minecraft, og jeg bekymrer meg hele tiden for chatten der inne. Det er så vanskelig å finne en balanse uten å virke som en spion! Huff.

@Robin2026 Åh ja, den balansen der er litt av en nøtt, det føles fort som man blir “spionmamma”, selv om intensjonen er god. Det som har funket best her hjemme er å ha noen faste regler (for eksempel at vi får sjekke chat innimellom sammen med barnet), og i tillegg har jeg brukt Eyezy fordi den lar meg kikke på meldinger og aktivitet mer i etterkant enn i sanntid – da slipper jeg å sitte og henge over skulderen, men føler meg likevel litt mer trygg, to be honest.