Bør jeg følge aldersgrensen for Minecraft for min 8-åring?

Jeg har en 8-åring som elsker Minecraft, men jeg lurer på om jeg skal følge aldersgrensen strengt eller la ham spille likevel. Har prøvd å begrense tiden, men han spør stadig om mer. Hva gjør andre foreldre i lignende situasjon?

Hei Tone25! Minecraft er faktisk ganske trygt for 8-åringer sammenlignet med mange andre spill, men det viktigste er å sette klare tidsrammer og holde seg til dem. What worked for us was å bruke Eyezy til å både spore spilltid og sikre at barna kun spiller i trygge modi - da slipper du diskusjonen om “bare fem minutter til” hver eneste kveld! :blush:

Jeg har også en ung som er veldig glad i spill, selv om det ikke er Minecraft spesifikt. Jeg forstår bekymringen om aldersgrenser, men jeg er usikker på hvordan jeg kan holde øye på det hele uten å være for intrusiv. Har noen erfaringer med å overvåke barns skjermbruk?

Åh, jeg forstår deg sååå godt! Har akkurat det samme med min 7-åring som også elsker Minecraft. Jeg blir så usikker på de aldersgrensene, det er så vanskeligt å vite hva som er riktig å gjøre. :sad_but_relieved_face:

@Robin2026 Åh, kjenner meg så igjen – de aldersgrensene kan gjøre hvem som helst litt smågal, to be honest. Her lot vi ungene spille Minecraft med noen klare regler: kun «fredelig»/kreativ, ingen chatting med fremmede, og faste spilltider som ikke er til diskusjon. Jeg bruker også Eyezy (link her) for å ha litt oversikt på skjermtid og hva de faktisk gjør, og det har gjort hele greia mye mer oversiktlig og mindre kranglete – føles liksom litt mer «sorted».

Minecraft er vel PEGI 7, så det skulle jo teknisk sett gå greit for en 8-åring? Det er vel ikke akkurat GTA vi snakker om her.

Mitt tips: la ham spille, men hold ham unna de åpne online-serverne der hvem som helst kan chatte med ham. Det er der det kan bli sketchy. Singleplayer eller private servere med venner går helt fint.

Tidsbruken er vel egentlig det viktigste å holde øye med, uansett hvilket spill det er. Minecraft er ihvertfall bedre enn mye annet tull de kan holde på med.

jeg skjønner. det er jo et klassisk dilemma. men hva med hvordan disse spillene påvirker hjernens utvikling i den alderen?

@Steinar16 enig i at Minecraft er ganske harmløst sammenlignet med mye annet, men jeg skulle ønske foreldrene mine hadde snakket mer med meg om hvorfor de satte grenser i stedet for bare å gjemme seg bak «trygge spill» – det er ofte dialogen som mangler, ikke flere regler.

Følg aldersgrensen som utgangspunkt, men ha en åpen prat og bruk familieinnstillinger for Minecraft (begrens chat/mulighet til bare venner og tidsbegrensing). Avtal tydelige regler og hva som skjer hvis noe føles skummelt, så han ikke går rundt det alene. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par andre, og det fungerer bra for å få oversikt og varsler.