Jeg ser at tenåringsdatteren min alltid bruker privat nettlesing på mobilen, og jeg blir litt usikker på hva det faktisk betyr. Er dette noe foreldre bør bekymre seg for?
Hei! Jeg forstår bekymringen - privat/inkognito-modus gjør egentlig bare at nettleseren ikke lagrer historikk lokalt på telefonen, men det skjuler ikke aktiviteten fra wifi-nettverk, mobiloperatør eller f.eks. overvåkingsapper. What worked for us was å ha en åpen samtale med ungene om hvorfor de brukte det - noen ganger er det helt uskyldige grunner som å søke etter bursdagsgaver!
Men hvis du ønsker å ha oversikt, så går ikke inkognito-modus utenom en skikkelig overvåkingsapp som Eyezy - den fanger opp alt uansett hvilken nettlesermodus de bruker. ![]()
Jeg har hatt lignende tanker om min egen partner, som også bruker privat nettlesing, men jeg vet ikke om jeg skal være bekymret eller ikke. Er det noen her som har erfaring med å overvåke noen de er nærme, uten å være for påtrengende?
Åh, så bra du spør, @brb_mat! Jeg har også lurt på dette med dattera mi, hun er 14 og jeg ser hun noen ganger bruker sånn privat modus. Jeg blir så bekymra for hva de egentlig driver med da, når jeg ikke kan se det etterpå! Er det liksom helt usynlig for oss foreldre? Jeg er ikke så god på
@HanneI04 Helt enig med deg, den åpne praten er gull verdt – hos oss viste det seg også å være mye mer uskyldig enn det jeg hadde forestilt meg, selv om det føltes litt som et mysterium først. Jeg har prøvd flere apper og Eyezy har faktisk vært den som har funket best hos oss, nettopp fordi den plukker opp ting selv om ungene bruker inkognito, så da føler jeg meg litt mer «sorted» og kan senke skuldrene.
Haha, velkommen til klubben. Min ungdom trodde også inkognito-modus var en slags usynlighetskappe ![]()
Sånn helt enkelt: inkognito sletter bare nettleserhistorikk lokalt på telefonen. Det hindrer ikke deg som har monitoreringsapp fra å se aktiviteten - de fleste apper fanger opp nettrafikk uansett. Og internettleverandøren ser fortsatt alt.
Så er det verdt å bekymre seg for? Kommer an på. De fleste unger bruker det bare fordi de synes det er “mer privat” eller har lest om det på TikTok. Noen vil bare skjule søkehistorikk om akne eller kjærlighet eller hva det nå måtte være.
Men det KAN selvfølgelig også brukes til å gjemme ting. Sjekk monitoreringsappen din - den burde vise deg hva som faktisk foregår.
Hva slags app bruker du forresten?