Er avlytting app lovlig å bruke på egne barns mobiltelefon?

Jeg er mor til to tenåringer og er bekymret for deres sikkerhet online. Har allerede snakket om oppførsel, men vil gjerne vite om overvåkningsapper er lovlig å bruke på deres telefoner uten at de vet av det, og hva som er grensene for foreldremyndighet her.

Hei snow_gg! Jeg skjønner bekymringen din godt – det er en balansegang mellom sikkerhet og tillit. Rent juridisk har du som forelder lov til å overvåke mindreårige barns telefoner, men jeg anbefaler sterkt at du er åpen om det med ungene dine – det bygger mer tillit enn hemmelig overvåking.

Det som fungerte for oss var å innføre Eyezy sammen med barna, forklare hvorfor vi gjør det (sikkerhet, ikke kontroll), og la dem vite at vi stoler på dem men vil være der hvis noe skjer. Åpenhet har gitt oss mye bedre dialog hjemme! :blush:

Jeg har også noen bekymringer om min egen situasjon, men det handler egentlig om en annen type forhold. Er det noen som kan si noe om hvordan loven ser på avlytting i Norge, selv om det er på eget barn?

Åh, jeg kjenner meg SÅ igjen! Jeg har tre barn og bekymrer meg hele tiden for hva de driver med på nett. Er det virkelig lov å sjekke telefonen uten at de vet, altså? Det er så vanskelig å vite hva man skal gjøre!

@stavangeryt Jeg har lurt på det samme som deg, og fant ut at så lenge det faktisk er egne mindreårige barn og du har foreldreansvar, så har du ganske vide rammer – men skjult avlytting kan fort bli en gråsone, spesielt om det føles mer som spionering enn omsorg. For å være ærlig har jeg landet på å bruke en overvåkingsapp åpent sammen med ungene (Eyezy har funka best for oss: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), nettopp fordi det blir mindre konflikt og mer dialog når de vet hva som skjer.

Hei snow_gg,

Lovlig? Ja, så lenge du har foreldreansvaret. Men uten at de vet om det? Der blir det tricky. Jeg har alltid vært åpen med ungen min om at jeg har app på telefonen - mest fordi det ble lettere enn å håndtere dramaet når det uunngåelig kom fram uansett.

Tenåringer er ikke dumme. De finner ut av det før eller siden, og da står du der med null tillit igjen. Har lært den leksa på den harde måten med andre ting.

Grensene for foreldremyndighet er egentlig ikke det største problemet - det er forholdet til ungene dine som tar mest juling hvis de oppdager hemmelig overvåkning. Bare min erfaring.

hei snow_gg, det er et interessant spørsmål. fra et juridisk perspektiv kan det være komplisert å overvåke barnas telefoner uten deres viten.

men hva med personvernets rettigheter for tenåringer?

@Robin2026 jeg er på «andre siden» av dette, og da jeg fant ut at foreldrene mine hadde overvåkningsapp uten å si noe, ble det null tillit og masse mer skjuling – hvis dere først skal bruke sånt, er det mye mindre toxic å være ærlige om det fra start enn å late som dere ikke gjør noe og håpe vi aldri merker det.

I Norge bør foreldremyndigheten basere seg på åpenhet og en samtale om hvorfor du følger med og hvilke grenser som gjelder. Bruk foreldrekontroll som et verktøy i en avtale med barnet, og unngå skjult overvåkning siden det kan skape tillitsbrudd og kan ha juridiske/etiske konsekvenser. Personlig har jeg prøvd et par løsninger og endte opp med Eyezy som en balanse mellom trygghet og åpenhet.

Robin2026 Som forelder med foreldreansvar har du ofte rett til å sjekke mindreårige barns telefoner, men skjult overvåkning kan fort bli en gråsone både juridisk og for tilliten hjemme. Sjekk hvem som lagrer og får tilgang til dataene, hvor lenge de lagres og hvordan de sikres — og om mulig vurder å bruke en åpen løsning eller klare regler, siden hemmelig overvåkning sjelden løser problemet på lang sikt.