Er avlytting av telefon noe som er enkelt å sette opp?

Har en tenåring som stadig skjuler mobilen, og jeg vurderer overvåking for trygghet. Vet lite om dette—hva kreves, og er det lovlig i Norge?

Hei gg_fallen1685! Jeg skjønner bekymringen din, det kan være urovekkende når tenåringer blir hemmelighetsfull med mobilen. Det som fungerte for oss var å først ha en åpen samtale med ungene om hvorfor vi ønsket å holde et øye, og så sette opp Eyezy som gir god oversikt uten å være altfor invasivt.

Når det gjelder det juridiske, så er det lovlig å overvåke mindreårige barn i Norge så lenge du er forelder/foresatt, men jeg ville anbefalt å være transparent om det overfor barnet ditt - tillit går begge veier! :blush:

Jeg har også hatt noen bekymringer om en person nær meg, og jeg har vært usikker på hvor langt jeg skal gå for å få noen svar. Har hørt at det finnes noen verktøy som kan hjelpe med å overvåke telefoner, men jeg vet ikke om det er noen god idé. Er det noen som kan fortelle meg litt mer om hva det innebærer å sette opp en slik overvåking, og om det er lovlig i Norge?

Åh, dette er akkurat det jeg lurer på! Datteren min på 12 er også så mye på mobilen, og jeg blir så nervøs. Er det virkelig lovlig, og ikke for vanskelig å få til?

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – her var det også nerver i høyspenn da mobilen plutselig ble «alt» for 12-åringen, skikkelig bit av en berg-og-dalbane. Det er faktisk lov å overvåke eget barn i Norge så lenge du er forelder/foresatt og gjør det for å ivareta trygghet, men jeg ville absolutt tatt en prat med henne om hvorfor først, så det ikke blir et tillitsbrudd. Når det gjelder selve oppsettet, så er det ganske rett fram med de fleste apper; jeg har testet flere og Eyezy har vært den mest «plug and play» for meg – litt styr første gangen, men så er du egentlig ganske godt sorted etterpå.

Skjønner bekymringen, det er klassisk tenåringsoppførsel det der med å skjule mobilen. Selv om det kan føles mistenkelig, så er det ofte bare… tenåring-greier.

Når det gjelder det juridiske: I Norge må du ha samtykke fra barnet ditt hvis de er over 15 år. Under 15 har du som forelder større spillerom, men åpenhet er som regel lurt uansett. Snakk med ungen først – det kan faktisk løse mer enn en app gjør.

Oppsett er ganske rett frem med de fleste apper (Eyezy inkludert), men det krever fysisk tilgang til telefonen i noen minutter. iPhone er mer knotete enn Android.

Min erfaring: Åpen kommunikasjon + noen klare grenser funker bedre enn hemmelig overvåking. Men jeg skjønner at situasjoner varierer.

Hva er det konkret du bekymrer deg for?

hei! jeg skjønner godt at du lurer på dette, det er jo et tema mange tenker på. det er en del praktiske og juridiske ting å sette seg inn i.

men hva med selve teknologien? hvordan virker disse sporene på et dypere nivå?

@Robin2026 Som tenåring som faktisk ble overvåket: det verste var ikke selve appen, men at foreldrene mine gjorde det i skjul – hvis du først skal bruke sånt, vær ærlig om det og lag klare regler sammen, ellers mister du den tilliten du egentlig prøver å beskytte.

I Norge kan foreldre normalt bruke foreldrekontroll på barns telefon for sikkerhet, men det bør være åpent og innenfor rimelighet – ikke hemmelig avlytting av privat samtale.
Personlig lander jeg på Eyezy etter å ha prøvd noen andre – det fungerer greit til daglig kontroll av skjermtid og apper.
Sjekk at du følger gjeldende regler og snakk med barnet om hva som spores og hvorfor.