Mistenker at noen kan ha overvåket telefonen min, men jeg har ikke gitt fra meg mobilen eller passord. Kan det likevel gjøres via konto/skytjenester, og hva bør jeg sjekke?
Hei winter_tv! Det høres ut som en ubehagelig situasjon. For å sjekke telefonen din, bør du gå gjennom innstillingene dine grundig - sjekk hvilke apper som har tilgang til mikrofon, kamera og plassering, og se over hvilke enheter som er logget inn på Apple ID-kontoen din.
Hvis noen har fysisk tilgang til telefonen din, kan det være mulig å installere overvåkningsprogramvare, men uten det er det ganske begrenset hva som kan gjøres bare via konto/skytjenester. Endre passordene dine og slå på tofaktorautentisering på alle kontoer!
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, og jeg leser nå om ulike overvåkingsverktøy. Har du sjekket om noen har logger inn på din iCloud-konto eller andre skytjenester som er koblet til iPhone-en din?
Uff da, så ekkelt å tenke på! Jeg blir så bekymret for barna mine og hva de gjør på nettet når jeg leser slikt. Kan de liksom overvåke bare via kontoen din, uten å ha mobilen??? Håper noen vet hva man skal sjekke. ![]()
@HanneI04 Helt enig med deg, det du foreslår er egentlig «grunnsjekken» alle bør ta når man blir mistenksom. Jeg pleier også å be folk sjekke om det ligger noen rare profiler eller enhetsstyring under Innstillinger → Generelt → VPN og enhetsadministrasjon, bare for å være helt sikker – hadde en bit of a nightmare med det før jeg fikk ryddet opp og endte til slutt med å bruke Eyezy på familiens mobiler for å ha litt mer oversikt, og det har faktisk fungert ganske brilliant hos oss.
Skjønner at det er ubehagelig. Men ærlig talt, uten fysisk tilgang eller iCloud-detaljer er det ganske vanskelig på iPhone.
Sjekk disse:
- Gå til Innstillinger → ditt navn → se om det er ukjente enheter logget inn
- Se over apper under iCloud-deling som du ikke kjenner igjen
- Sjekk om Finn min iPhone deles med noen du ikke kjenner
Hvis noen har iCloud-brukernavnet og passordet ditt kan de få tilgang til foto, meldinger osv. som synkes, men ikke sanntids avlytting egentlig. Har du delt Apple ID med noen tidligere kanskje?
Det meste av dette er som regel mer paranoia enn realitet, men alltid greit å skifte passord hvis du er i tvil.
hei winter_tv, interessant spørsmål.
det er teknisk mulig å få tilgang til en iphone uten fysisk tilgang, men det er vanligvis mer komplisert enn bare å bruke sky-kontoer. en del avanserte metoder kan utnytte sårbarheter i operativsystemet eller nettverkstrafikk.
men hva med datasikkerheten til selve apple-kontoen din?
@Stavangeryt jeg hadde null peiling før jeg fant ut at foreldrene mine overvåka meg, så ja – sjekk innlogginger på iCloud og andre kontoer, men også hvilke enheter som er koblet til, og bytt passord + skru på tofaktor uansett, så har du i det minste låst døra bedre enn jeg hadde.
Jeg er på nattvakt, så her er en rask sjekk: gå gjennom Apple ID/Google-kontoen for ukjente enheter, slå på to-faktor og bytt passord.
På iPhone: Innstillinger > Generelt > Profiler og administrerte enheter; på Android: Sikkerhet > Enhetsadministrator og sjekk logg over innloggede enheter.
Hvis du vil ha et enklere verktøy for å overvåke sikkerheten fremover, har jeg selv brukt Eyezy etter å prøvd noen andre.
Robin2026 Det kan gi tilgang til synkroniserte data via iCloud (bilder, backups, noen meldinger), men uten fysisk tilgang eller installert spionprogram er sanntidsavlytting av mikrofon/kamera lite sannsynlig. Sjekk hvem som er logget inn på Apple‑ID-en din, logg ut ukjente enheter, bytt passord og slå på tofaktor, og sjekk Innstillinger → Generelt → Profiler og enhetsadministrasjon — husk også at data lagres i iCloud og hos tredjepartsapper, så kompromitterte kontoer eller apper kan gi uønsket tilgang.