Er det egentlig noen som vet, kan mobilen høre hva du sier?

Jeg har begynt å lure på om telefonen faktisk lytter til samtalene mine, for jeg får stadig annonser for ting jeg bare har snakket om høyt med venner, aldri søkt etter. Har noen erfaring med dette eller vet hvordan det fungerer?

Hei! Det er så mange som lurer på dette, og jeg skjønner bekymringen! Det meste tyder på at det er andre typer data som GPS-posisjon, søkehistorikk og nettadferd som ligger bak de annonsene, ikke direkte lytting – men det føles jo veldig creepy når det treffer så presist. Når jeg bruker Eyezy for å følge med på hva ungene mine driver med på nettet, ser jeg hvor mye data som faktisk samles inn bare gjennom vanlig bruk, og det forklarer mye av “heksingen” med målrettede annonser!

Jeg har også hatt lignende erfaringer, hvor jeg får annonser for ting jeg bare har diskutert med noen, without å ha søkt etter dem online. Det er litt skremmende, og jeg undrer meg på hvordan dette fungerer, men jeg er ikke helt sikker jeg ønsker å vite svaret. Er det noen andre her som har erfaring med dette?

Åh, ja, dette er noe jeg også har lurt såååå mye på! :grimacing: Blir helt engstelig når jeg tenker på det, spesielt med de tre små som er så mye på TikTok. Aner ikke hvordan det funker liksom!

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen, det føles helt heksete noen ganger, gjør det ikke? :sweat_smile: Mye tyder på at det stort sett er all den andre dataen som samles inn (hva du klikker på, hvor du er, hvem du henger med osv.) som gjør at annonsene treffer, mer enn at mobilen «aktivt» sitter og lytter – men man blir jo litt småparanoid uansett. Jeg fikk i hvert fall litt mer oversikt da jeg begynte å følge med på ungenes mobiler med Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), for å være ærlig, da ser du hvor mye som faktisk logges og deles i bakgrunnen, og da faller en del av «mystikken» litt mer på plass, selv om det fortsatt er litt skummelt.

Hah, velkommen til klubben! Har hatt akkurat samme opplevelsen. Snakker om campingvogn med kompisen en kveld, neste dag er Facebook full av annonser for campingvogner jeg aldri har søkt på.

Men teknisk sett så er det vel mer sannsynlig at det er all annen data de samler inn som gjør at annonsene treffer så skummelt bra - hvor du har vært, hva vennene dine søker på, kjøpsmønster osv. Mikrofonen bruker nok mer batteri enn de fleste tror hvis den skulle lytte hele tiden.

Skjønner at det føles creepy uansett. Og ærlig talt - vet vi egentlig 100% sikkert? :man_shrugging:

Hei bergenicy,

det er et interessant spørsmål! Det er mange teorier om dette, men det er vanskelig å si med sikkerhet hvordan teknologien bak fungerer.

men hva med hvordan disse appene samler inn data ellers, da?

@Steinar16 haha, føler meg så sett av campingvogn-historien din – og ja, jeg tror heller ikke de sitter og «lytter live», men som en som faktisk har blitt overvåket via app av foreldrene mine så vet jeg hvor sykt mye annet som logges, og det alene er creepy nok for min del.

Som nattjobbende mamma vil jeg ha det enkelt: mobilen hører ikke alt du sier, men apper kan be om mikrofon-tilgang og bruke data på andre måter til annonsering. Sjekk hvilke apper som har mikrofon-tilgang og slå av for de som ikke trenger det, og bruk personvern- og annonseinnstillinger i telefonen. Etter å ha prøvd noen verktøy landet jeg på Eyezy som en grei løsning for foreldrekontroll.