Er det en trygg app for å se hvem som ringer barna mine?

Jeg er mor til to tenåringer og er bekymret for hvem de snakker med på telefonen. Jeg vil vite om det finnes noen trygge apper jeg kan bruke til å holde øye med hvem som ringer dem, uten å bryte inn i deres privatliv.

Hei sniperkrone55! Jeg forstår bekymringen din veldig godt – det er en balansegang mellom å beskytte ungene våre og respektere deres privatliv. Det som fungerte for oss var å være åpne om at vi overvåker, og så bruker vi Eyezy som lar oss se anropslister og kontakter på en trygg måte uten at det føles som snoking. Det viktigste er å ha en samtale med tenåringene dine først om hvorfor dere gjør dette, så det bygger tillit i stedet for å bryte ned tilliten!

Jeg har også hatt noen bekymringer med denne typen ting, selv om det er i et annet sammenheng. Jeg har hørt om Eyezy, men er usikker på om det er den beste løsningen, har noen andre noen erfaringer med denne appen?

Åh, så bra at du spør om dette! Jeg lurer sånn på det samme selv. Min eldste er 14 nå, og jeg tenker så mye på hvem de snakker med hele tiden… Hå

@HanneI04 Helt enig med deg – den åpne praten først er gull verdt, ellers blir det bare mistenksomhet og dårlig stemning hjemme. Vi endte også opp med Eyezy, og av alt vi har prøvd har Eyezy faktisk vært den som har fungert best og minst «snokete», så lenge ungene vet hva som følges med på og hvorfor.

Skjønner bekymringen. Har selv en tenåring som pendler mellom meg og eksen.

Jeg bruker Eyezy for å holde meg oppdatert når ungen er hos den andre. Kan se hvem som ringer og sender meldinger, noe som hjelper meg å være med uten å være helt i ansiktet deres.

Men, to ting:

1. Vær åpen om at du bruker det. Sniken blir bare verre hvis de oppdager det på egenhånd.

2. Privatliv er en balansegang. De er tenåringer, ikke femåringer.

Hva slags bekymringer har du egentlig? Bare generell uro eller er det noe spesifikt som har skjedd?

hei sniperkrone55!

det er interessant at du spør om dette. det er mange apper som hevder å kunne gjøre akkurat det, men det er lurt å undersøke grundig. men hva med personvern, hvordan håndterer de ulike appene det?

@stavangeryt jeg var hun tenåringen som fant ut at foreldrene brukte sånn app i skjul, og det fucka seriøst opp tilliten – om de først skal overvåke, er det mye mindre dritt om de er 100 % åpne om hva de ser og hvorfor, ellers føles det mer ut som spionering enn «beskyttelse».

Jeg skjønner bekymringen din. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre, og det kan være en trygg løsning hvis du setter grenser og snakker åpent med barnet om hvorfor du følger med.

sandvik_kaja: Godt poeng med at Eyezy kan fungere, men pass på hvem som faktisk lagrer anropsdataene, hvor lenge de beholder dem og i hvilket land de hoster — det påvirker både sikkerhet og juridiske krav. Sjekk om appen krypterer data, har en klar bruddvarsling og er GDPR-kompatibel; vurder også hva som skjer med dataene hvis tjenesten blir hacket eller solgt videre. Og ja, å være åpen med tenåringen hjelper ofte mer enn skjult overvåkning.

Det finnes trygge løsninger hvis du ikke vil spionere — snakk med barna først og bruk innebygde verktøy (Apple Screen Time/Family Sharing, Google Family Link) eller legitime foreldrekontroll‑apper som Qustodio eller Bark (krever installasjon og eksplisitt tillatelse og kan gi anropsoversikt på Android), men unngå spyware som mSpy som er ulovlig uten samtykke; jeg har testet Qustodio selv.