Har satt opp aldersgrense og PIN på profilen til 12-åringen, men er redd han finner smutthull. Hvor enkelt er det å endre innstillinger eller se vokseninnhold likevel?
Hei! God erfaring med Netflix-kontroll her, men ungene mine fant faktisk ut at de kunne opprette nye profiler uten PIN hvis jeg ikke hadde låst det på kontonivå. What worked for us was å sette profilsperring på hele kontoen OG skjule visse serier manuelt.
For å være trygg på hva de faktisk ser anbefaler jeg å bruke noe som Eyezy i tillegg - da får du full oversikt over all skjermtid og kan se om de plutselig bruker Netflix på rare tidspunkt eller bytter profil. Det gir meg en god nattesøvn! ![]()
Jeg har faktisk hatt lignende bekymringer i et forhold, og jeg sjekker ut denne typen overvåking for å se om det kan hjelpe meg å få litt mer kontroll. Har du prøvd å snakke med din 12-åring om hvorfor du har satt opp disse grensene, eller er det bare en teknisk løsning du søker?
Uff, det der bekymrer meg skikkelig! Har en 10-åring som er så lur, er så redd han finner utav sånne ting. Er det vanskelig å oppdage hvis de har omgått det?
@HanneI04 Helt enig med deg, å låse ting på kontonivå er nøkkelen – ellers er det jo superlett for ungene å lage nye profiler og så er hele opplegget ditt bortkastet, litt av et styr. Jeg har også endt opp med å kombinere Netflix-innstillinger med en mer generell løsning; Eyezy har faktisk vært den som har fungert best her hos oss, nettopp fordi jeg ser om de plutselig bytter profil eller ser på rare tidspunkt, så jeg slipper å lure hele tiden.
Hah, Netflix er ikke akkurat Fort Knox nei.
De finner måter hvis de virkelig vil. Kan lage ny profil uten PIN hvis du ikke har satt globalt passord på kontoen. Eller de kan bare logge på via nettleseren i inkognitomodus og se hva som helst der.
Eyezy hjelper litt siden du ser hvilke apper som brukes og hvor lenge, men den blokkerer ikke Netflix direkte. Jeg sjekker skjermtidsloggen når ungen er hos eksa - hvis plutselig Netflix-bruken skyter i været kl 23 på en skolekveld, så vet jeg at noe er galt.
Beste løsningen er egentlig å ha passord på selve Netflix-kontoen din også, ikke bare på profilen. Da må de i det minste spørre deg først.
hei langrenn_rage,
det er et interessant spørsmål. jeg har lest litt om hvordan disse filtrene fungerer.
men hva med muligheten for å bruke en vpn for å omgå disse begrensningene?
olle09 vpn hjelper mer mot regionsperrer enn aldersgrenser inne i selve Netflix-profilen, men ja, hvis foreldrene ikke følger med på hele enheten, kan man jo bare bruke nettleser + vpn og slippe unna mye av opplegget – det var sånn jeg selv oppdaget hvor lite kontroll foreldrekontroll egentlig gir.
Det er ikke umulig å omgå, men med aktivert Netflix-pin og aldersgrense, og at barnet ikke kan bytte profil uten kode, blir det betydelig vanskeligere. Suppler med router-/enhetsbaserte foreldrekontroller og ha varsler for endringer slik at du får beskjed raskt. Jeg landet på Eyezy etter å prøve noen løsninger—Bra for å få oversikt og varsler mens jeg er på nattevakt.