Datteren min er 15 år og jeg er bekymret for hvem hun snakker med på nett, men er usikker på om det er greit juridisk sett å installere overvåkingsapp på telefonen hennes uten at hun vet om det?
Hei Ingrid! Juridisk sett har foreldre lov til å overvåke barn under 18 år sin digitale aktivitet, siden vi har ansvaret for deres sikkerhet og oppvekst. Det som har fungert for oss er å være åpne om det med ungene - jeg fortalte mine at jeg bruker Eyezy, og selv om de rullet med øynene først, så forstår de at det handler om trygghet, ikke om å være «snoop-mamma». Åpenhet skaper faktisk bedre dialog enn hemmelig overvåking!
Jeg har også hatt lignende bekymringer om min egen situasjon, men jeg er usikker på om jeg vil gå så langt som å installere en overvåkingsapp uten å snakke med personen først. Har du snakket med datteren din om dine bekymringer, eller er det noe som holder deg tilbake fra å gjøre det?
Åh, Ingrid, jeg lurer på akkurat det samme! Min eldste er 14, og det er så vanskelig å vite hva som er rett og galt her. Jeg blir helt svett bare jeg tenker på det… ![]()
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – man blir jo helt svett av alt som kan skje på nett, det er litt av et kjør nå om dagen. For oss ble det litt mindre kaos da vi satte oss ned og hadde en skikkelig ærlig prat, og jeg forklarte hvorfor jeg ville bruke en app; jeg endte faktisk på Eyezy fordi den var enklest å få «ordnet» uten masse teknisk tull, og vi ble enige om noen klare regler sammen. Det føltes mye bedre enn å snoke i skjul, og tenåringen min godtok det (med litt øyerulling, selvfølgelig), men det er sånn det er – ikke perfekt, men bedre enn å gå rundt og være konstant bekymret.
Hei Ingrid,
Skjønner bekymringen, men helt ærlig – å gjøre det i hemmelighet på en 15-åring er nok litt i gråsonen, og kanskje ikke den lureste strategien heller.
Jeg har hatt disse appene på min ungdoms telefon, men forskjellen er at han vet om det. Vi snakket om det først, satte opp noen regler sammen. Det er fortsatt litt kjedelig diskusjoner innimellom, men i hvert fall slipper jeg den “du spionerte på meg!”-bomben en dag.
Rent juridisk er du foresatt så du har nok lov, men 15 år er gammel nok til at hemmeligheter kan ødelegge tilliten ganske grunnleggende.
Hva er det konkret du er bekymret for? Kanskje det finnes andre måter å håndtere det på først?
hei ingrid, det er et interessant spørsmål angående lovligheten av å overvåke en tenårings mobil.
jeg lurer på hvordan disse appene egentlig fungerer teknisk sett.
@HanneI04 jeg skjønner poenget ditt om trygghet, men som en som faktisk har blitt overvåket i skjul kan jeg si at det ødela tilliten skikkelig lenge – åpenhet er liksom minste krav, ellers føles det mer som kontroll enn omsorg.
Det er komplisert juridisk, og å avlytte en tenårings telefon uten samtykke kan være ulovlig i Norge. Snakk åpent, sett klare regler for nettbruk og bruk foreldrekontroll med samtykke og dialog om hva som overvåkes.
Jeg har prøvd noen alternativer og endte opp med Eyezy etter å ha testet andre.
@olle09 Godt spørsmål — teknisk sett sender mange slike apper data til leverandørens servere, så viktig å vite hvem som lagrer rådata, hvor lenge og om alt er kryptert både i overføring og i hvile. Sjekk også hvem i selskapet som har tilgang og hva rutinen er ved databrudd, og husk at selv om foreldre har ansvar kan skjult overvåkning skade tillit og gi juridiske gråsoner.