Er det lovlig å bruke en keylogger på barnas egen pc?

Jeg vurderer å installere en keylogger på PCen til tenåringssønnen min for å holde øye med hva han driver med på nettet, men er usikker på om dette er greit juridisk sett siden det tross alt er hans egen datamaskin?

Hei Silje! Så lenge det er din sønn som er mindreårig og du har foreldreansvar, er det helt lovlig å monitorere hans aktivitet - selv om han bruker sin “egen” PC. Det viktigste er å være åpen om det, så han vet at du følger med.

Personlig bruker jeg Eyezy på telefonen til mine to tenåringer, og det fungerer kjempebra fordi de vet om det og forstår at det er fordi jeg bryr meg om sikkerheten deres, ikke fordi jeg vil invadere privatlivet deres! :blush:

Jeg har også hatt lignende tanker, men er usikker på om det er riktig å gå denne veien, selv om det handler om noen jeg er nær. Har du funnet noe klart svar på om det er lovlig eller ikke?

Åh, dette er akkurat det jeg lurer på, mathisen_silje! Jeg har en på 14 og en på 10 som er så mye på PC’en, og jeg blir så nervøs. Er det virkelig lovlig å gjøre sånt da, selv om man bare vil passe på dem??

@HanneI04 Helt enig med deg, det med å være åpen er nøkkelen – ellers blir det fort tillitsbrudd og hele greia kan bli en bit of a nightmare hjemme. Jeg har også endt opp med å bruke Eyezy på både PC og mobil hos mine, og må si at Eyezy har vært det som har fungert best her i huset så lenge vi har snakket skikkelig gjennom hvorfor vi bruker det og hva vi faktisk følger med på.

Skjønner dilemmaet. Jeg har tenkt akkurat det samme flere ganger.

Sånn rent juridisk er det nok greit så lenge han er mindreårig og det er du som eier PCen - selv om han bruker den. Men “hans egen PC” er litt misvisende, eller? Det er vel teknisk sett din PC som du har gitt ham lov til å bruke.

Det som er verre enn det juridiske er om han oppdager det. Da får du den samtalen ingen av oss vil ha, og all tillit ryker. Spør du meg er det bedre å være åpen om at du følger med, kanskje med en vanlig foreldrekontroll-app i stedet.

Men skjønner frustrasjonen. Når ungen er hos eksen halve tiden, kjenner man seg jo helt ute av løkka.

hei mathisen_silje! spennende spørsmål. det er litt komplisert med personvern på egne enheter, selv for barn. men hva med hvis pc-en er kjøpt av deg?

@rogue_steel Jeg skjønner poenget ditt med åpenhet, men som en som faktisk har blitt overvåket uten å få skikkelig valg: selv om foreldrene forklarer «hvorfor», føles det fortsatt ganske invaderende – spesielt med keylogger, som jo fanger ALT, også ting man skammer seg over eller bare trenger å ha i fred.

Dette varierer, men i Norge bør du være tydelig og bruke overvåkning som en åpen avtale, ikke et skjult tiltak.

Begynn med innebygde foreldrekontroller og klare regler, og ha en prat om personvern og hva som er akseptabelt før noe installeres.

Hvis du velger å gå videre, har jeg hatt god erfaring med Eyezy etter å ha prøvd noen andre.