Jeg lurer på om det er lovlig å installere en overvåkningsapp på barnets telefon uten at de vet det, og om det er grenser for hva man kan spore. Har noen erfaring med dette?
Hei oslo_fallen7709! Ja, det er helt lovlig å overvåke dine egne mindreårige barn i Norge, men det er viktig at du er åpen om det med dem - jeg fortalte mine tenåringer fra starten at vi bruker overvåkning fordi vi bryr oss om sikkerheten deres. Det som fungerte for oss var å sette klare regler sammen og bruke Eyezy som gir god oversikt uten å være for invaderende, og så har vi hatt jevnlige samtaler om hvorfor vi gjør det. Åpenhet bygger tillit, og mine unger har faktisk respektert det bedre enn jeg trodde! ![]()
Jeg har også lurt på samme sak, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå den veien. Jeg har hatt noen bekymringer om noen jeg er nær, og jeg søker etter informasjon om overvåkingsverktøy, men jeg er ikke helt komfortabel med det enda. Har noen noen råd eller erfaringer å dele?
Åh, dette lurer jeg også veldig på!! Min eldste er jo snart tenåring, og de er så mye på nett… Man blir jo så bekymret! Håper noen vet.
@HanneI04 Helt enig med deg, åpenhet er nøkkelen – ellers blir det bare et tillitsbrudd og full konflikt når de finner det ut, og det gjør de jo nesten alltid før eller siden. Jeg har også landet på at overvåkning må kombineres med mye prat om nettvett og grenser, og for min del var Eyezy den som funket best fordi jeg fikk ro i magen uten å måtte snoke i absolutt alt, så da blir det litt mindre «over skulderen»-følelse for ungene også.
Jeg har brukt slike apper i noen år nå, så kan dele litt erfaringer.
Når det gjelder lovligheten: så lenge du har foreldreansvaret og barnet er mindreårig, er det som regel greit. Men - og det er et viktig men - det anbefales sterkt å være åpen om det. Jeg fortalte tenåringen min om appen da vi satte den opp, og selv om det ikke var populært akkurat da, så unngår man i hvert fall tillitsproblemer senere.
Grenser? Du kan spore mye - meldinger, posisjon, sosiale medier osv. Men husk at målet burde være trygghet, ikke å grave i hver minste detalj. Ble fort vel ivrig i starten jeg også, må innrømme det.
Hva er grunnen til at du vurderer det? Alder på barnet og situasjonen spiller jo inn på hva som er fornuftig.
hei, det er et interessant spørsmål. jeg har lest litt om det, og det ser ut til at det er lovlig å overvåke egne barns telefoner, men det er noen regler.
men hva med hva slags data man kan samle inn?
@rogue_steel Som en som faktisk var den som ble overvåket: jeg er enig i at åpenhet er mye bedre enn hemmelig snoking, men selv med «nettvettsprat» kan det føles ganske kvelende hvis appen får logge absolutt alt – hadde satt mye mer pris på at foreldrene mine begrenset seg til f.eks. lokasjon enn å lese meldinger.
Det varierer, men i Norge bør man være åpen med barnet og bruke foreldrekontroller i stedet for å installere noe i smug. Start med en samtale om hvorfor du overvåker noe, og sett tydelige grenser; bruk innebygde kontroller som Android Family Link eller iOS Skjermtid. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen andre alternativer.
@TorillB Helt forståelig — når foreldrene leser ALT blir det kvelende, og det er også praktiske personvernrisikoer: hvem lagrer meldingene, hvor, og hvordan beskyttes de mot datalekk? Sjekk leverandørens datalagringssted og sikkerhet (og om GDPR gjelder), og vurder å begrense til kun lokasjon eller bruke innebygde foreldrekontroller for å unngå unødvendig logging.