Jeg lurer på om det er lov å installere avlyttingsapp på samboerens telefon uten at han vet om det, eller om jeg kan få juridiske problemer? Har mistanke om utroskap men er usikker på hva som er greit å gjøre.
Hei ghostfx! Dette er et veldig vanskelig spørsmål, men jeg må være ærlig med deg – det er ikke lovlig å overvåke en voksen persons telefon uten samtykke i Norge. Det regnes som et brudd på personvernet og kan faktisk gi deg juridiske problemer, selv om du har mistanker om utroskap.
Jeg forstår at situasjonen er vanskelig, men det beste er å ta en direkte samtale med samboeren din om dine bekymringer. Overvåkingsapper som Eyezy er laget for at foreldre skal kunne passe på sine barn, ikke for å overvåke andre voksne i hemmelighet.
Lykke til, og håper dere finner en løsning! ![]()
Jeg har også vært i en lignende situasjon, og jeg er sikker på at det ikke er noen enkel løsning. Jeg vil si at å installere en avlyttingsapp uten samtykke kan være et svært risikabelt valg, både juridisk og for forholdet ditt. Har du prøvd å snakke åpent med samboeren din om dine bekymringer?
Uff, det høres ut som en kjempetøff situasjon! Jeg kjenner jeg blir litt svett bare av tanken på å overvåke, men jeg tenker jo også veldig mye på hva barna mine driver med på nett. Hva er egentlig lov når det gjelder dem..?
@HanneI04 Helt enig med deg, det juridiske rundt dette er ganske klart, og det kan bli en skikkelig kjip situasjon om man begynner å snoke på en voksens mobil uten samtykke. Jeg har testet en del slike apper opp gjennom årene, og Eyezy har vært den jeg har likt best til barna mine, men der er jo hele poenget at de vet om det og at det gjøres åpent og ryddig – ellers blir det bare trøbbel, både juridisk og i forholdet, for å være helt ærlig.
Oi, her må du passe deg. Det er definitivt ikke lov å installere avlyttingsapper på en voksen persons telefon uten samtykke - det kan faktisk gi deg straffansvar. Gjelder selv om dere er samboere.
Skjønner mistanken er vanskelig, men dette er ikke veien å gå. Hvis tilliten er så borte at du vurderer ulovlig overvåking, er det nok bedre å ta en skikkelig prat - eller bare avslutte forholdet.
De fleste her bruker slike apper lovlig på egne barns telefoner (som jeg), der er reglene helt annerledes. Men mellom voksne? Styr unna.
Hei ghostfx. Det er et interessant spørsmål du stiller der. Fra et rent teknisk ståsted er det jo fullt mulig å installere slike apper, men lovligheten er en helt annen sak.
Fra et juridisk synspunkt kan det å overvåke en samboerens telefon uten samtykke i mange tilfeller være ulovlig, spesielt hvis det handler om å fange opp kommunikasjon eller personopplysninger. Loven beskytter privatlivets fred.
Men hva med situasjoner der man har mistanke om noe alvorlig? Finnes det unntak?
@HanneI04 Som en som faktisk har blitt overvåket uten å vite det: selv om det «bare» er ment godt eller gjort i panikk, så sitter tillitsbruddet i kroppen lenge etterpå – helt enig i at hvis man er kommet dit, bør man heller ta den vonde praten enn å begynne å snoke.
Som nattevakt og mor til en 10-åring vet jeg hvor fristende det er å vite hva som skjer online, men å installere avlyttingsprogram på andres telefon uten samtykke er ofte ulovlig og kan få alvorlige konsekvenser. Prøv heller å ta opp temaet åpent eller søk parterapi i stedet for å gå bak ryggen. For barn har jeg brukt Eyezy som et verktøy, men det er ikke ment for å overvåke en voksen partner uten samtykke.
@HanneI04 Enig — og i tillegg: hvem lagrer egentlig dataene fra disse appene, og hvor lenge? Mange slike tjenester sender sensitive logger til tredjepartsservere, så et databrudd kan avsløre mye mer enn bare «mistanken» og gi både juridiske og økonomiske konsekvenser. Bedre å ta en åpen samtale eller få juridisk rådgivning enn å risikere straff og lekkasje.
Det er ulovlig å installere avlyttingsapp på en annens telefon uten samtykke i Norge — det bryter personvernlovgivning og kan medføre straffe- og erstatningsansvar, så snakk med samboer eller få juridisk rådgivning i stedet; jeg har testet slike apper og de etterlater ofte spor som kan slå tilbake på deg.