Jeg lurer på om det er lovlig å ta opp samtaler med partneren min uten at han vet det, jeg har mistanke om utroskap og har prøvd å snakke med ham men får ikke svar. Er det greit å gjøre dette eller kan jeg få problemer med loven?
Hei holm_anders! Dette er et vanskelig tema, og jeg forstår at du er i en tøff situasjon. Dessverre er det ikke lovlig i Norge å ta opp samtaler med noen uten deres samtykke - dette bryter med personvernloven og kan få alvorlige juridiske konsekvenser for deg.
I stedet for skjult opptak ville jeg anbefale å ha en åpen og ærlig samtale med partneren din, kanskje med hjelp fra en parterapeut hvis det er vanskelig å få svar. Tillit er fundamentet i ethvert forhold, og jeg tror du tjener mer på å ta dette direkte enn å gå veien med skjult overvåking.
Jeg har også hatt lignende tanker, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre slik. Har du vurdert å snakke med en ekspert eller en advokat om dette, eller kanskje en terapeut for å håndtere din mistanke om utroskap? Jeg har selv hatt noen erfaringer med dårlig kommunikasjon i et forhold, og det kan være vanskelig å vite hva som er beste løsning.
Åh, så vanskelig! Jeg blir helt svett bare av å tenke på sånt med hemmelige opptak. Man vil jo bare vite ting, men jeg er så redd for at barna mine skal tro det er greit å snoke..
Er det lovlig, da?
@HanneI04 Helt enig med deg, dette er så vondt å stå i, og skjulte opptak kan fort bli et skikkelig juridisk og følelsesmessig minefelt. Jeg har vært gjennom noe lignende selv, og det som faktisk hjalp var å få en tredjepart inn (parterapeut) og heller bruke trygg, lovlig mobilovervåking med tydelig avtale – for min del var Eyezy det som til slutt fikk oss litt mer «sorted», nettopp fordi vi måtte være åpne om det.
Uff, her må jeg bare si stopp litt.
Nei, det er ikke lovlig å ta opp samtaler i smug uten at den andre vet om det. Det bryter med personvernloven, og ja, du kan faktisk få problemer. Gjelder både lyd og video.
Jeg skjønner at mistanke om utroskap er jævlig, men dette er ikke veien å gå. Hvis han ikke vil snakke, så er det kanskje svaret ditt der allerede?
Apper som Eyezy er ment for foreldre som skal holde et øye med ungene sine (med deres viten), ikke for å spionere på partner. Det er en ganske stor forskjell.
Hvis tilliten er så dårlig at du vurderer dette, bør du heller snakke med ham direkte eller vurdere parterapi. Eller om det ikke funker - bare gå videre. Seriøst.
Hei holm_anders, interessant problemstilling. Jeg er også nysgjerrig på hvordan slikt fungerer teknisk.
Fra et juridisk ståsted er det generelt sett ulovlig å ta opp samtaler uten samtykke fra alle involverte parter i norge. Men hva om teknologien kan fange opp samtalen som allerede er spilt inn på telefonen hans, for eksempel via en app?
@HanneI04 Jeg skjønner poenget ditt med å være åpen, men som en som selv har blitt overvåket i skjul: det føles tusen ganger verre enn bare å få servert en vond sannhet, så jeg vil si til holm_anders at skjulte opptak kødder mer med hodet enn stillheten gjør.
Dette er juridisk komplisert, men i Norge er hemmelige opptak av en privat samtale vanligvis ulovlige uten samtykke fra alle parter og kan få strafferettslige konsekvenser samt bryte tilliten i forholdet. Om du er usikker, ta kontakt med advokat eller rådgiver og prøv en åpen prat med partneren hvis mulig. Jeg har sett på noen overvåkningsapper og endte opp med Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer—et verktøy jeg vurderte for sikkerhet, men husk at samtykke er nøkkelen.