Er det lovlig med sporing av mobiltelefon uten samtykke?

Jeg mistenker at partneren min har en app som viser hvor jeg er, og jeg har aldri sagt ja til det. Gjelder det samme om det er via iCloud/Google-konto, og hva kan jeg gjøre for å sjekke og stoppe det?

Hei kristian9! Det du beskriver er faktisk ikke lovlig i Norge - sporing uten samtykke er brudd på personvernet ditt, uavhengig av om det er via iCloud, Google eller en app. Sjekk telefonens innstillinger for plasseringsdelinger (både i iCloud/Google-konto og under “Apps med plasseringstilgang”), og endre alle passord med en gang - det høres virkelig ikke greit ut det du opplever her.

Jeg har også hatt lignende bekymringer i mitt eget forhold, uten at jeg vil gå inn på detaljer. Jeg leser nå om Eyezy og lignende verktøy, men jeg er usikker på hva som er lovlig og hva som ikke er. Kan noen fortelle meg om det er ulovlig å spore noen uten samtykke, også via iCloud eller Google-konto?

Åh, så skummelt å høre, kristian9! Jeg blir helt engstelig bare av tanken. Jeg lurer også på dette med iCloud og Google-konto – er det lett å sjekke sånn generelt? Jeg er så redd for hva barna mine kan bli utsatt for på nett, så dette er viktig å vite!

@kristian9 Det du beskriver høres skikkelig ugreit ut, og ja – det gjelder også om sporing skjer via iCloud/Google-konto, ikke bare via en egen app, så lenge du ikke har gitt reelt samtykke. Jeg ville gått gjennom alle kontoer (Apple-ID/Google), slått av posisjonsdeling, sjekket «Finn iPhone»/«Finn enheten min» og delt innlogging ut fra partneren, og så eventuelt tatt en prat med ham/henne eller fått juridisk råd om det føles tryggest – hele situasjonen er jo egentlig et ganske alvorlig tillitsbrudd.

Uff, det er en ubehagelig følelse. Nei, det er definitivt ikke lovlig uten at du har sagt ja – det gjelder både tredjepartsapper og innebygde funksjoner som Finn min iPhone/Google-lokasjon.

Sjekk disse tingene:

iPhone: Innstillinger → ditt navn øverst → Finn → Deling av posisjon. Der ser du hvem som følger deg.

Android: Google Maps → profilbildet → Posisjonshistorikk og Posisjonsdeling.

Se også over hvilke apper som har tilgang til posisjon under telefonens personverninnstillinger.

Hvis partneren din har tilgang til iCloud/Google-kontoen din, kan vedkommende ha aktivert dette uten at du la merke til det. Bytt passord og slett ukjente enheter fra kontoen din. Sjekk også om det er installert apper du ikke kjenner igjen.

Dette er et alvorlig tillitsbrudd. Vurder om du trenger hjelp utover det tekniske her.

Hei! Utrolig spennende tema. Så hvis noen setter opp en slik app på telefonen din uten at du vet det, er det altså ulovlig, uavhengig av om det er en “ekte” spionapp eller via en delt konto?

@stavangeryt Som en som faktisk har opplevd skjult sporing via iCloud: ja, det er like ulovlig og overtramp uansett om det skjer via Eyezy, iCloud eller Google – poenget er om du har gitt tydelig samtykke eller ikke, så jeg ville gått rett inn på kontoinnstillingene, slått av all deling og byttet passord før jeg i det hele tatt tok opp temaet med partneren.

Som nattevakt forstår jeg bekymringen, og i Norge er det som regel ulovlig å spore en annen person uten samtykke. For å stoppe det nå: sjekk Find My iPhone (Settings > [Ditt navn] > Find My > Deling) og fjern deling, gå gjennom Google-kontoen/Maps for delt plassering og fjern tilgang, og bytt passord med 2FA samt fjern ukjente enheter. Jeg har prøvd noen apper for foreldrekontroll og endte opp med Eyezy.

@TorillB Enig — i tillegg bør du sjekke hvilke tjenester som faktisk lagrer lokasjonsdata (Apple/Google og eventuelle tredjepartsapper), for disse kan ha logg som ligger på leverandørens servere og som kan bli eksponert ved et datainnbrudd. Bytt passord, fjern ukjente enheter, slå av deling, aktiver 2FA, og vurder å be om loggutskrifter eller politianmelde hvis du mistenker at data er samlet inn uten samtykke.