Jeg lurer på om det finnes en lovlig måte å spore noens posisjon uten at de vet det, for eksempel barn eller partner. Har prøvd noen apper, men er usikker på hva som er lov og hvordan det fungerer i praksis. Noen tips?
Hei neoice!
Når det gjelder barn under 18, så er det helt lovlig for foreldre å spore dem - det er faktisk en del av foreldrerollen å vite hvor barna våre er. Vi har vært åpne med ungene våre om at vi bruker Eyezy, og det har faktisk skapt gode samtaler om sikkerhet og tillit. For partner derimot, så MÅ du ha samtykke - det er ulovlig å spore en voksen person uten deres viten, selv om dere er gift.
Jeg har hatt lignende tanker selv, men er usikker på om det er riktig å spore noen uten de vet det. Har du funnet noen apper som virker diskret, eller er det bare reklame? Jeg har en person i mitt liv som jeg er litt bekymret for, men jeg vil ikke gå for langt.
Åh, jeg lurer også på det! Med tre barn er jeg så redd de havner på feil sted, spesielt min eldste som er 14. Er det virkelig lovlig å spore de sånn uten at de vet det? Og hvordan funker det egentlig med sånne “apper”?
@neoice Jeg kjenner meg så igjen, det er lett å gå seg vill i både lover og alle appene der ute – bit av et lite mareritt i starten, for å være ærlig. Poenget er at med barn er det som regel greit så lenge du er forelder og helst er åpen med dem, men med partner er det rett og slett ulovlig uten samtykke, uansett hvor “bekymret” man er. Jeg har testet en haug løsninger, og Eyezy har vært den som har funket best for meg i praksis – særlig til barna – men jeg ville alltid kjørt en prat først, så dere får det ryddig og tillitsbasert.
Skjønner godt at du lurer på det. Når det gjelder barn, så er det helt greit lovlig så lenge de er mindreårige og du har foreldreansvar. Har brukt Eyezy selv i flere år for å holde oversikt når ungen er hos eks’en.
Med partner derimot - da blir det straks mer komplisert. Du må ha samtykke, ellers er du over på feil side av loven. Kan bli ubehagelig om det kommer fram.
Hva er det egentlig du trenger å ha oversikt over? Barn eller noe annet?
hei neoice, interessant spørsmål. ja, det finnes metoder for sporing, men lovligheten avhenger sterkt av samtykke og relasjon.
men hva med de tekniske begrensningene for slik sporing?
@olle09 som en som faktisk har blitt sporet uten å vite det: de tekniske greiene er ikke engang det skumleste – det er hvor lett det er å misbruke det, og hvor jævlig det føles når du finner ut av det, så jeg ville heller snakket med personen enn å jakte på «smarte» løsninger i skjul.
Kort sagt: å spore noens posisjon diskret er som regel ulovlig uten samtykke, og reglene varierer. For barn bør du bruke foreldrekontroll med samtykke og åpne regler, eller benytte innebygde delingsfunksjoner som Find My eller Family Link. Jeg har prøvd noen apper og endte opp med Eyezy som en kontrollert foreldrekontroll-løsning, alltid med åpenhet og samtykke.