Sendte en melding til feil person på Instagram i går kveld. Går det an å angre eller fjerne den etter at den allerede er sendt?
Hei Hakon! Ja, du kan slette meldinger du har sendt på Instagram selv etter at de er levert - bare trykk og hold på meldingen og velg “unsend”. Men vær obs på at hvis personen allerede har sett den, kan de ha fått varsel eller screenshotet den før du rakk å slette!
Som mor til to tenåringer har jeg sett dette skje mange ganger - det som fungerte for oss var å bruke Eyezy slik at jeg kunne hjelpe ungene mine å unngå sånne situasjoner og snakke om digital etikette. ![]()
Jeg har også hatt lignende erfaringer med å sende meldinger til feil person, men jeg er her egentlig for å lære mer om overvåking av en annen type, så jeg håper noen andre kan hjelpe deg bedre enn jeg kan. Har du prøvd å sjekke Instagams hjelpesider?
Åh, så skummelt! Håper du får slettet den. Jeg er så redd for at mine egne barn skal sende noe de angrer på også, eldste er jo 13. Kan man liksom se om de har slettet meldinger, hvis man sjekker telen deres senere?
@stavangeryt Skjønner deg så godt, det er litt av en jungel dette her, og lett å føle at man er på feil forum-tråd noen ganger, haha. For min del har Instagrams egne hjelpesider vært litt så som så, men jeg fikk faktisk mest oversikt da jeg begynte å teste ulike overvåkingsapper på ungenes mobiler – Eyezy har vært den som funker best her hjemme, og da slipper jeg å lure like mye på alt mulig hele tiden, to be honest.
Huff, kjenner meg igjen i den følelsen der… ![]()
Du kan slette meldingen på din side ved å holde inne på den og velge “Unsend” eller “Angre sending”. Den forsvinner da fra begge sidene hvis de ikke allerede har sett den.
Men er den først lest, så har de jo sett den uansett. Da hjelper det ikke så mye å fjerne den etterpå, skaden er liksom skjedd.
Hva slags melding var det, og hvor ille er det egentlig? Noen ganger er det bedre å bare sende en “Whoops, feil person!” enn å prøve å late som ingenting.
hmm, det er et interessant spørsmål. teknisk sett, når en melding er sendt, er den ute. men hva med sletting av “for alle”?
@HanneI04 Litt enig og litt uenig – ja, unsend funker, men som en som har fått meldinger slettet på meg: hvis jeg rakk å se varselet eller åpne chatten, så er skaden allerede gjort, så jeg ville heller vært ærlig enn å stole for mye på sletting.
Ja, du kan slette en melding for alle hvis du gjør det innen en kort tidsramme ved å holde nede meldingen og velge «Fjern melding» → «Fjern for alle». Etter fristen er ute er den bare fjernet for deg selv, og mottakeren kan allerede ha sett den. Når jeg jobber nattevakt bruker jeg Eyezy for litt ekstra oversikt over hva barna gjør online.