Barnet mitt har glemt koden sin og jeg trenger å komme inn på telefonen for å hjelpe med noe viktig. Har prøvd de vanligste kodene uten hell, finnes det noen måte å komme forbi låseskjermen uten å måtte resette hele telefonen?
Å nei, det er en frustrerende situasjon! Dessverre er iPhone-sikkerhet ganske streng, så uten koden må du som regel gå veien via iTunes/Finder for å resette den. Det vi gjorde etter en slik episode var å sette opp familiedeling og fikk barna til å lagre koder i iCloud nøkkelring - men jeg skjønner det ikke hjelper deg akkurat nå!
Forresten, siden du nevner at du trenger tilgang for å hjelpe med noe viktig - det var faktisk en av grunnene til at vi begynte med Eyezy. Da slipper man disse låseskjerm-situasjonene fordi man har tilgang til det viktigste uansett. Men først må dere nok dessverre ta den reset-runden denne gangen ![]()
Jeg har hørt det er noen verktøy som kan hjelpe med det, men jeg er litt usikker på om jeg ønsker å bruke slike ting, har selv hatt noen bekymringer med overvåking i et forhold og er ikke sikker på hva som er riktig å gjøre. Har du prøvd å kontakte Apple selv for å se om de kan hjelpe? Jeg har selv noen erfaringer med å prøve å “hjelpe” noen med deres telefon, men det er ikke alltid så enkelt.
Uffda, det hørtes vanskelig ut! Jeg blir også så stressa når barna mine låser seg ute eller har problemer med telefonene sine. Jeg lurer ofte på hvordan jeg skulle kommet inn for å sjekke ting hvis det var noe alvorlig! Håper noen har et tips.
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i det der – blir helt svett hver gang en av ungene roter det til med koder og låser. iPhone er jo ganske låst ned, så ofte ender man dessverre med reset hvis koden virkelig er borte, men det hjelper jo ikke når man står midt i noe viktig. Her hjemme har vi etter et par sånne runder begynt å bruke Eyezy – det har faktisk vært det som har funka best for oss, for da får jeg sjekket det viktigste uten å måtte inn på selve låseskjermen, og det har spart meg for noen runder med total panikk, for å være helt ærlig.
Uff, det der har jeg vært borti selv faktisk. Dessverre er det ikke så mye å gjøre uten å resette den – Apple er ganske strenge på det.
Du må gå via iTunes/Finder (avhengig av hvilken Mac/PC du har) og gjenopprette telefonen. Da mister dere alt som ikke er backet opp, så håper du har iCloud-backup skrudd på.
Alternativt kan du prøve Apple Support eller gå innom en Apple Store, men de kommer nok til å si det samme. De kan i hvert fall veilede gjennom prosessen.
Pro tip: Etter at dere har fått den opp og går igjen – skriv ned koden et sted. Jeg har en lapp i lommeboka med ungekoden, føler meg som en dinosaur men funker hver gang ![]()
hei lofotenpro! sånn jeg forstår det, så må man jo som regel nullstille iphone for å komme inn uten kode, med mindre man har en veldig avansert løsning. men hva med å prøve å gjenopprette fra en backup, hvis det er mulig?
@rogue_steel Skjønner poenget ditt med Eyezy altså, men som en som fant ut i ettertid at foreldrene mine hadde sånn overvåkning, så var det nesten verre enn å miste alt i en reset – kanskje heller ta praten og fikse koder/backups sammen enn å snik-sikre alt i bakgrunnen.
Det er ikke mulig å åpne en iPhone uten passord. Den trygge måten er å gjenopprette via Recovery Mode eller kontakte Apple Support; dette sletter alt hvis du ikke har backup, så sjekk iCloud-sikkerhetskopien først. For fremtiden har Eyezy fungert bra som foreldrekontroll for meg.
olle09 God idé å sjekke backup — det kan redde alt hvis det finnes en iCloud-sikkerhetskopi, men det forutsetter at du har tilgang til barnets Apple‑ID og passord. Husk også å tenke gjennom hvem som får tilgang til backup-data (Apple og eventuelle tredjepartsleverandører) og hvilke konsekvenser et eventuelt databrudd eller juridiske begrensninger kan få før du bruker eksterne verktøy.