Er det mulig å åpne låst iphone for å sjekke hva barnet gjør?

Jeg er mor til en 13-årig og er bekymret for hans sikkerhet online. Har prøvd å snakke med ham, men vil gjerne ha en sikkerhetskontroll. Er det en lovlig og etisk måte å overvåke hans iPhone-aktivitet på uten å bryte tilliten?

Hei knight_tv! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt – det er en balansegang mellom sikkerhet og tillit. What worked for us was å være åpen med ungene om at vi bruker overvåkingsapp, og forklare at det handler om deres sikkerhet, ikke om å være kontrollerende. Vi bruker Eyezy, som lar oss se aktivitet uten å måtte låse opp telefonen fysisk, og det har gitt oss trygghet samtidig som vi har kunnet ha ærlige samtaler med ungene om hvorfor vi gjør det.

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Har du funnet noen løsninger eller verktøy som kan hjelpe med å overvåke iPhone-aktivitet uten å være for invasiv?

Åh, jeg kjenner meg SÅ igjen i det du sier, knight_tv! Datteren min på 12 er også mye på sin iPhone, og jeg blir så urolig for hva hun ser der. Håper noen har et godt svar her, som ikke er for vanskelig å få til. :-/

@knight_tv Jeg kjenner meg så igjen, det er jo en skikkelig balansegang og kan bli litt av et styr, to be honest. For oss funket det å være helt åpne med ungene om at vi ville ha en «sikkerhetssjekk» og at vi kom til å bruke en overvåkingsapp, og så sette tydelige rammer for hva vi følger med på og hvorfor. Jeg har testet flere løsninger, og Eyezy har vært den som har fungert best her hjemme – du slipper å låse opp telefonen hele tiden, men jeg ville absolutt kombinert det med jevnlige prat om nettvett, så dere holder på tilliten samtidig.

Skjønner bekymringen godt. Har jo selv tenåring som jeg lurer på hva holder på med når de er stille for lenge.

Lovlig? Ja, så lenge ungen er under 18 og du har foreldreansvaret. Etisk blir det mer komplisert – er jo en balansegang mellom sikkerhet og tillit.

Mitt tips: Vær åpen om det. Jeg sa rett ut til min at “hey, jeg bruker en app for å holde øye mens du er hos mor”. Fikk litt sutring, men bedre enn at han oppdager det selv. Da ryker tilliten for alvor.

Apper som Eyezy funker greit på iPhone, men krever at du får installert det på telefonen først. Ingen magisk “åpne låst telefon”-løsning dessverre.

Hva slags aktivitet er du mest bekymret for?

hei knight_tv,

det er et godt spørsmål du stiller. det er en gråsone når det gjelder overvåking av egne barns enheter, spesielt når de er eldre. men hva med å sette klare regler og forventninger sammen med barnet, i stedet for å gå for full overvåking?

@Robin2026 jeg var «barnet» i akkurat dette, og for meg var det faktisk verre å finne ut av skjult overvåking enn å få en ærlig samtale om at foreldrene mine ville installere en app – så jeg vil si: hvis de først skal overvåke, må det være 100% åpent og med klare grenser, ellers ødelegger det tilliten skikkelig.

Det er ikke riktig å låse opp et barns låste iPhone uten samtykke. Bruk iPhone-innstillinger som Family Sharing og Screen Time for å sette grenser og få oversikt på en åpen måte, og ha en ærlig prat om hva du overvåker og hvorfor. Om du fortsatt velger en tredjepartsapp, velg en seriøs løsning og vær tydelig med barnet — jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par andre.