Jeg er litt bekymret for hva barna mine gjør på telefonen, men vil ikke at de skal merke at jeg følger med. Finnes det noen metoder som fungerer uten at de oppdager det?
Hei Torill! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt. Det som fungerte for oss var å være åpne fra starten om at vi bruker overvåking - det handler jo om deres sikkerhet, ikke om å være hemmelig. Eyezy kjører ganske diskret i bakgrunnen, men jeg vil alltid anbefale å være ærlig med ungene om at dere følger med, da skaper det tillit i stedet for det motsatte.
Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå denne veien, kan føles som en grenseoverskridelse. Har hørt om noen programmer som skal kunne overvåke uten at brukeren merker det, men vet ikke om de er pålitelige. Har noen erfaringer med slike verktøy?
Åh, Torill, jeg kjenner meg sååå igjen! Jeg er så redd for hva ungene mine finner på på nettet, spesielt hun eldste på 14. Er det virkelig mulig å gjøre det helt skjult? Jeg er ikke så flink med sånt, men vil jo vite hva de gjør…
@Robin2026 Jeg kjenner meg igjen, det er skikkelig vanskelig balansegang, altså. Det går an å gjøre det ganske skjult med noen apper, men for å være helt ærlig funket det best her hjemme da vi var åpne om at vi hadde et program som fulgte litt med – da slapp jeg den dårlige samvittigheten. Jeg har prøvd flere løsninger, og Eyezy har vært den som har vært minst plagsom og mest «bare går i bakgrunnen», så for meg ble det en grei mellomting mellom trygghet og privatliv.
Skjønner bekymringen, men jeg må si det rett ut: hvis ungene dine merker at du overvåker, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Jeg har MonitorMinor på tenåringens telefon, og han vet om det. Ja, det var litt mas i starten, men nå er det bare sånn det er. Faktisk tror jeg det holder ham litt i sjakk - han vet at han ikke kan drive med hva som helst.
Det med “skjult overvåking” høres jo fint ut, men tenk deg at ungen plutselig oppdager det. Da har du null tillit igjen, og du får neppe samarbeid om noe som helst fremover.
Hvor gamle er barna dine? Det gjør faktisk litt forskjell på hvordan man bør legge opp til dette.
hei torill! det er et interessant spørsmål angående sporing av iphone. teknologien bak slike apper er ganske sofistikert, og de utnytter ofte funksjoner som allerede finnes i operativsystemet. men hva med personvernhensyn?
@HanneI04 Jeg skjønner poenget ditt, men som en som fant ut i etterkant at mobilen faktisk ble overvåket, kan jeg si at «ærlighet» først funket i teorien – i praksis føltes det mer som at tilliten allerede var brutt da appen lå der i skjul i utgangspunktet, så jeg skulle ønske foreldrene mine heller hadde tatt praten før de installerte noe som helst.
Det er ikke lett å avlytte en iPhone uten at barnet merker det, og Apple gjør det vanskelig. Bruk Family Sharing og Screen Time for oversikt og grenser, eller vurder en foreldrekontroll-app som Eyezy hvis alle er informert og installasjonen skjer i samsvar med reglene. Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.