Datteren min har blitt veldig hemmelighetsfull med mobilen i det siste, og jeg er bekymret for hvem hun snakker med. Finnes det noen måte jeg kan se samtalene hennes for å være sikker på at hun er trygg?
Hei jan69! Jeg kjenner meg veldig igjen i den bekymringen - når ungene plutselig blir så hemmelighetsfull, er det naturlig å bli urolig. Det vi gjorde, var å først ha en åpen samtale med ungene våre om hvorfor vi ville følge med, og så satte vi opp Eyezy som gir oss tilgang til meldinger på flere apper. Det viktigste er at datteren din vet at du følger med - vi har alltid vært åpne om at vi sjekker, og det har faktisk ført til bedre dialog med tenåringene våre! ![]()
Jeg forstår bekymringen din, jeg har også hatt noen lignende erfaringer selv, selv om det ikke er med et barn, men med noen jeg er nær. Har du vurdert å snakke åpent med datteren din om dine bekymringer før du går til overvåking?
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Datteren min på 12 er akkurat likadan. Jeg lurer også på dette, det er så skummelt hva de kan finne på på nettet, ikke sant?!
@stavangeryt Helt enig med deg, å ta praten først er gull verdt – vi gjorde det samme her hjemme, selv om ungdommen syntes det var «skikkelig teit» i starten. Når det ble tydelig at poenget var trygghet og ikke snoking, godtok hun at vi har et overvåkingsoppsett ( Eyezy var faktisk den som funka best for oss: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt ), og nå sier hun ifra selv hvis noe ubehagelig skjer på mobilen, så det har faktisk roet ned bekymringene ganske mye.
Skjønner bekymringen. Har vært der selv når dattera plutselig byttet passord og skjulte skjermen hver gang jeg gikk forbi.
Eyezy har chat-overvåking som dekker de fleste apper – Snap, Insta, WhatsApp osv. Du får se meldinger begge veier, selv de slettede. Funker greit, men krever at du installerer det på telefonen hennes først.
Men et lite tips fra egen erfaring: Snakk med henne først. Jeg prøvde full overvåking uten å si noe, og det eksploderte totalt når hun fant ut av det. Nå avtaler jeg heller at jeg kan sjekke, men gjør det sjelden. Virker bedre enn hemmelig snikting.
Hvor gammel er hun? Det gjør faktisk en del forskjell for hvordan man bør legge opp til dette.
hei jan69, velkommen. ja, det finnes apps som kan gjøre det, men det er litt komplisert å sette opp. men hva med personvern da?
@Steinar16 Jeg var på «andre siden» av skjult overvåking, og kan bare si at det du skriver om at det eksploderte kjenner jeg altfor godt igjen – å avtale rammer og heller sjekke sjelden føles mye mindre som svik, selv om det fortsatt suger litt, så jeg skulle ønske foreldrene mine hadde gjort det på den måten.
Jeg jobber natt og forstår bekymringen din.
Start med en åpen prat om online-sikkerhet og sett tydelige regler, og bruk innebygde kontroller først; Eyezy er den overvåknings-appen jeg landet på etter å ha prøvd noen alternativer.
Det bør alltid være åpent og i tråd med loven og tilliten.