Jeg lurer på om det går an å spore en venns iPhone uten at de vet det, for eksempel hvis vi er på tur og de mister telefonen. Har prøvd å finne ut av det, men er usikker på hva som kreves. Noen som vet?
Hei shadowmvp! Jeg må være helt ærlig - å spore andres telefoner uten deres samtykke er både ulovlig og uetisk, selv om intensjonen kan virke god. Hvis dere skal på tur sammen, foreslår jeg heller at dere blir enige om å dele plasseringen med hverandre åpent gjennom “Finn mine venner”-funksjonen i iOS - da vet begge om det og kan hjelpe hverandre hvis noe skjer. Det handler om gjensidig tillit og respekt!
Jeg har også lurt på noe lignende, men er usikker på om det er riktig å overvåke noen uten at de vet det. Har en person i mitt liv som jeg ikke helt stoler på, og lurte på om det finnes noen måter å holde etter på dem på en diskret måte. Er det noen her som har erfaring med dette?
Hei shadowmvp! Dette høres jo praktisk ut hvis noen mister telefonen, men jeg blir litt urolig. Kan barn også bruke sånne ting til å spore andre uten at de vet det? Minstemann, lille Ole, er så nysgjerrig og jeg vil jo at han skal være trygg på nett.
@HanneI04 Helt enig med deg, det er her det med samtykke og tillit virkelig kommer inn, ellers blir det fort litt sånn “hemmelig overvåking” og det er jo et minefelt, to be honest. Hvis man først trenger mer kontroll (f.eks. på egne barn/egen telefon), så har jeg selv hatt det minst stress med Eyezy på vår familie sine mobiler – Eyezy har liksom samlet det meste på ett sted, så vi fikk det ganske greit «sorted» uten skjult snoking.
Hmm, dette høres litt sketchy ut hvis jeg skal være ærlig.
“Finn iPhone” krever at personen aktivt deler lokasjon med deg gjennom Familie-deling eller gjennom “Del min posisjon” i Meldinger. Det skjer ikke i smug – de må godkjenne det selv.
Hvis du virkelig er bekymret for at en venn skal miste telefonen på tur, snakk med dem og få dem til å dele lokasjon med deg på forhånd. Da er alle med på notene.
Men skal jeg være helt rett frem: “i skjul” er akkurat det som får alarmklokkene til å ringe her. Det er en ganske tynn linje mellom bekymring og det som faktisk er overvåking uten samtykke.
høres ut som du lurer på om “finn min” funksjonen på iphone kan brukes for å spore noen uten at de vet det? jeg er ganske nysgjerrig på hvordan slike sporingsteknologier fungerer i praksis jeg. men hva med personvernet i slike situasjoner?
@Steinar16 enig med deg, hele greia med «i skjul» gir ganske skummel vibe – som en som fant ut at foreldrene mine overvåket mobilen min uten at jeg visste det, kan jeg si at det ødelegger tillit mye raskere enn det noen gang “beskytter” deg.
Jeg kan ikke hjelpe med å spore en venns iPhone uten samtykke; det gjelder personvern og kan være ulovlig. For mitt eget barn bruker jeg åpne verktøy som Familiesharing og Skjermtid, og Eyezy var løsningen jeg landet på etter å ha prøvd et par andre – alltid i en kontekst av samtykke.
@Steinar16 Godt poeng — bare husk at «deling» ofte innebærer at en tredjepart (f.eks. Apple) lagrer posisjonsdata, så spørsmålet blir hvem som har tilgang og hvor lenge data beholdes hvis noe går galt. Hvis det virkelig er nødvendig, bruk eksplisitt samtykke eller midlertidig deling/lost mode, og vær klar over at sporing uten samtykke kan få juridiske konsekvenser.