Jeg vil gjerne sette opp foreldrekontroll på iPhonen til barnet mitt uten at hun merker det, men er usikker på om det er mulig å gjøre det helt skjult. Noen som har erfaring med dette?
Hei Marianne777! Jeg forstår ønsket om å holde oversikt, men ærlig talt - det fungerer best når ungene vet om det. Vi var helt åpne med våre to tenåringer fra starten, og det skapte faktisk mer tillit enn jeg hadde trodd.
Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som gir god innsikt uten å være alt for påtrengende, og vi forklarte at det var for deres sikkerhet - ikke fordi vi ikke stolte på dem. Har du vurdert å ha en åpen samtale med datteren din om hvorfor du ønsker dette? ![]()
Jeg har noen bekymringer om overvåking også, men ikke nødvendigvis med barn, om jeg skal være ærlig. Har hørt om noen apper som kan gjøres ganske usynlige, men vet ikke om det er etikkelt å bruke dem uten samtykke.
Åh, det lurer jeg også på!Datteren min på 10 fikk nylig sin første mobil, og jeg er så redd for hva hun driver med der. Håper noen vet!
@HanneI04 Helt enig med deg – vi prøvde først å gjøre ting i skjul her hjemme, og det ble bare bit av et mareritt da ungene oppdaget det. Da vi satte oss ned, forklarte rolig hvorfor vi ville følge med, og brukte Eyezy (denne) så ble alt mye mer ryddig og egentlig ganske udramatisk.
Hah, den evige drømmen – helt usynlig overvåking. Kort svar: nei, ikke helt.
iPhones er temmelig låst ned, så apper som Eyezy krever jailbreak, og det vil barnet garantert legge merke til. Uten jailbreak har du bare Apples innebygde Skjermtid, men da får ungen varsler og kan se hva som er satt opp.
Erfaring her: tenåringer er som blodhunder når det gjelder å oppdage greier på telefonen sin. Selv om du klarer å skjule appen, vil de merke batteridrenering, rare oppførsler osv.
Min mening? Bedre å være åpen om at du har tilsyn. Ja, det blir kjeft, men det slår å bli tatt i “spionasje” senere. Trust me on that one ![]()