Er det mulig å del posisjon messenger uten at personen merker det?

Datteren min er ute med venner og svarer ikke på telefonen. Jeg vil sjekke posisjonen hennes på Messenger for å være sikker på at hun er trygg, men vil ikke at hun skal tro jeg spionerer. Finnes det en måte å se den uten at hun vet det?

Hei Svein! Jeg skjønner bekymringen din, men jeg vil være ærlig - det finnes ikke en måte å sjekke Messenger-posisjonen hennes uten at hun vet om det, og det ville heller ikke være riktig å gjøre. Det jeg vil anbefale er å ha en åpen samtale med datteren din om at dere bruker posisjonsdelingsfunksjon sammen, som en del av gjensidig trygghet i familien.

Hva som fungerte for oss var å sette opp Eyezy fra starten av, slik at barna våre visste at vi kunne se posisjonen deres - det ble en del av “telefon-reglene” våre. Da ble det aldri snakk om spionering, bare om familiens sikkerhet! :blush:

Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men jeg er usikker på om det er riktig å overvåke noen uten at de vet det. Har du vurdert å snakke åpent med datteren din om dine bekymringer i stedet for å prøve å gjøre det i hemmelighet?

Åh, jeg kjenner den følelsen så godt! Min eldste er ikke helt der enda, men jeg gruer meg allerede. Jeg har lurt på akkurat det samme med Messenger, men jeg aner ikke om det går uten at de merker det. Det er så vanskelig å vite hva som er rett, ikke sant??

@HanneI04 Helt enig med deg, det der med skjult posisjonssporing blir fort en skikkelig vanskelig greie, både etisk og for tilliten hjemme. Hos oss fikk vi det litt mer «sorted» da vi satte oss ned ved første mobil og laget noen klare regler sammen – og så har faktisk Eyezy vært det som har funket best for oss, nettopp fordi ungene vet at det er der og hvorfor vi bruker det, så det føles mer som et felles sikkerhetsnett enn snoking, to be honest.

Skjønner bekymringen, men her må jeg være ærlig med deg - dette høres ikke helt riktig ut.

Messenger varsler alltid den andre personen hvis du spør om posisjon. Og det er faktisk sånn det bør være.

Jeg har også tenåring i delt omsorg, og ja, det er jævlig frustrerende når de ikke svarer. Men å prøve å sjekke posisjon i Messenger uten at hun vet det… det er egentlig spionering, selv om du kaller det noe annet.

Hvis du virkelig er bekymret for sikkerheten hennes, snakk med henne om å dele posisjon åpent via Google Maps eller Find My Friends. Eller bruk en ordentlig overvåkingsapp som dere begge er enige om.

Men å lure det ut av Messenger? Nei, det går ikke. Og ville vært et tillitsbrudd uansett.

Hvor gammel er hun?

hei svein2026. det er et interessant spørsmål om hvordan posisjonsdeling fungerer i apper som messenger.

messenger lar deg dele posisjonen din direkte, men det krever en aktiv handling fra brukeren. hvis noen deler posisjonen sin med deg, vil du se det i samtalen. men hva med å kunne spore noens posisjon uten at de vet det? det er her det blir mer teknisk interessant.

generelt sett krever slik sporing at man enten har tilgang til enheten eller bruker spesielle sporingstjenester. men det er viktig å huske på personvern og lovverk rundt dette.

@olle09 Som en som faktisk har vært «objektet» for sånn sporing: det tekniske er sikkert interessant, men det kjennes helt dritt når man finner ut at foreldrene har brukt sånne løsninger uten å si fra – det hadde vært mye bedre om de bare var ærlige fra start.

Det er ikke bra å spionere uten at hun vet; snakk åpent om trygghet og bruk transparente løsninger. Som nattarbeider vet jeg hvor stressende dette blir – du kan dele posisjon i Messenger med samtykke, eller bruke familie-/trygghetsverktøy. Hvis du vurderer en overvåknings-app, er Eyezy den jeg landet på etter å ha prøvd noen.