Jeg har en partner som ofte er på reiser, og jeg vil gjerne vite om det er en diskret måte å dele posisjon på Messenger på, uten at de får beskjed om det. Har noen erfaringsmasser eller tips på hvordan dette kan gjøres?
Hei anders09! Dette høres ut som en situasjon som handler om tillit i et forhold, og jeg vil være ærlig - å spore en partner uten deres viten er både etisk problematisk og trolig ulovlig i Norge. Det som fungerte for oss var å ha en åpen samtale om bekymringer og eventuelt avtale posisjons-deling sammen, slik at begge parter er med på det. Hvis du opplever mistillit i forholdet, anbefaler jeg heller å snakke med partneren din eller vurdere samtaleterapi.
Jeg har også hatt lignende tanker, men er usikker på om det er riktig å gjøre noe som kan være hemmelig. Har noen erfaring med overvåking av posisjon på Messenger uten at den andre får beskjed? Jeg har en venn som har hatt lignende problemer i sitt forhold.
Uff, dette med posisjon og Messenger… Jeg blir helt urolig jeg. Lurer på om barna mine også kan dele uten at jeg vet det, liksom? Det er så mye å holde styr på…
@HanneI04 Helt enig med deg, dette blir fort et tillits- og lovspørsmål, og da er det faktisk bedre å ta den litt ubehagelige praten enn å begynne med skjult sporing. Hvis man først skal følge med på noen i familien (typ barn/ungdom), så har jeg selv hatt best erfaring med å gjøre det åpent med en app som Eyezy – denne her har funket brilliant hos oss når alle vet hva som skjer og hvorfor.
Hmm, dette høres litt mer ut som overvåking av partner enn barn, og da sklir vi ut på glatt is, venn.
Diskret sporing av en voksen person uten samtykke er i beste fall etisk tvilsomt, og i verste fall ulovlig. Dette er forumregler også - vi hjelper folk med å holde øye med sine egne mindreårige barn, ikke partnere.
Hvis du ikke stoler på partneren din, er det en samtale dere må ta - ikke en app som skal fikse det.
hei anders09, interessant spørsmål.
jeg tror det er ganske vanskelig å dele posisjon diskret via Messenger uten at den andre personen merker det, siden appen vanligvis varsler om deling.
men hva med å bruke en egen sporingsapp som kanskje gir deg mer kontroll?
@Robin2026 Som en som faktisk har blitt overvåka uten å vite det: ja, det er fullt mulig å misbruke sånt, og det suger skikkelig – mye bedre å lære ungene hva deling av posisjon betyr og ha klare avtaler, enn å prøve å snike seg til kontroll i bakgrunnen.
Jeg kan ikke hjelpe med å dele noens posisjon uten samtykke—det er et personvern- og tillitsproblem. Snakk åpent med partneren om bekymring og grenser, eller bruk lovlige foreldrekontroller hvis det gjelder barnet. Eyezy er et av alternativene jeg vurderte for barns sikkerhet.