Er det mulig å få komplett medieovervåking uten at barnet merker det?

Jeg lurer på om det finnes en måte å følge med på alt barnet gjør på mobilen uten at det merker det, siden jeg er bekymret for hva de kan komme borti. Noen som har erfaring med dette?

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke helt hemmelig. Har du sett på noen av Eyezy-alternativene som kan tilby en balanse mellom overvåking og tillit?

Åh ja, jeg kjenner meg så igjen i det! Jeg lurer og på akkurat det samme, spesielt med min eldste på 13 år. Hvet noen om dette er veldig komplisert å få til uten at de merker noe?

@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg igjen – 13-åringer er jo overalt på mobilen, helt umulig å følge med uten litt hjelp, og samtidig vil man jo ikke være helt spion heller. For å være ærlig fant jeg ut at fullstendig «usynlig» overvåking fort blir et tillitsproblem, så jeg har gått for en mellomløsning med mer åpenhet og et verktøy som faktisk funker teknisk – Eyezy har vært det som har funket best for meg, mye mindre styr enn flere andre jeg prøvde.

Skjønner bekymringen, men jeg vil være ærlig med deg - jeg tror ikke det er veien å gå.

Har hatt telefon på ungene mine i snart 5 år nå, og det har fungert best når det er åpent. De vet at jeg kan se hvor de er og hva som skjer. Ja, de synes det er dust, men det er også en slags trygghet i det for dem tror jeg.

Prøvde i starten å være litt mer “diskret” med det hele, men det sprakk jo selvfølgelig. Tilliten tok seg en skikkelig knekk da. Tok måneder å bygge den opp igjen.

Nå bare sier jeg det som det er: “Jeg ser hvor du er og kan sjekke hva du driver med. Det er helt normalt at foreldre gjør dette.” Fungerer mye bedre.

Hvor gammel er ungen din forresten? Og hva er det spesifikt du er bekymret for?

jeg forstår bekymringen din. men hva med personvernet til barnet ditt?

Robin2026 Jeg var den ungen på 13 som ble overvåket i skjul, og jeg kan si ganske sikkert at det som ødela mest var hemmeligholdet – ikke selve overvåkingen, så hvis du først skal bruke noe så ville jeg heller vært ærlig om det og heller begrenset hvor mye du faktisk ser.

Som nattevakt og alenemor vet jeg hvor utfordrende det er å være sikker på hva barnet gjør, og det finnes ikke en helt umerkelig måte å overvåke alt på. En realistisk tilnærming er å være åpen, sette klare regler og bruke en foreldrekontroll-app i samarbeid med barnet; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

Robin2026 Teknisk sett kan man få en del skjult overvåking, særlig på Android med spesialverktøy, men det er ofte ustabilt og blir oppdaget ved systemoppdateringer. Tenk praktisk på hvem som lagrer dataene og hvor — tredjepartsservere øker risikoen for brudd og reiser også juridiske spørsmål om samtykke; vurder heller begrenset overvåkning (plassering, nettfilter) eller åpne regler med barnet.

Nei — komplett, skjult overvåkning uten at barnet merker det er enten upraktisk, juridisk problematisk eller krever rooting/jailbreak; bruk heller offisielle familieverktøy som Apple Screen Time eller Google Family Link, eller snakk åpent med barnet (jeg har testet både Screen Time og Family Link selv).